ZhiYun Z1-Smooth-C 3-Axis Smartphone Gimbal Review – Een goedkope videostabilisator

Vroeger was het moeilijk om vloeiende videobeelden te maken tijdens het lopen of rennen, omdat stabiele camera-opstellingen zo duur waren. Alles is de afgelopen jaren echter veranderd, omdat we veel meer betaalbare opties zien en de meest populaire gimbal een 3-assige gimbal is. Hoewel gimbals zoals de DJI Ronin-M of DJI Osmo buiten het budget van de meeste gemiddelde consumenten vallen, kun je profiteren van de camera van je telefoon en in plaats daarvan een gimbal voor smartphones gebruiken. Laten we eens kijken naar de laaggeprijsde. ZhiYun Z1-Smooth-C 3-assige gimbal.

unboxing video

De inhoud van de doos bevat de ZhiYun-stabilisator, een batterijlader, 2 Li-Po-batterijen, een contragewicht, een camerabeschermingssticker en een microUSB-oplaadkabel. Het is vrij eenvoudig om de gimbal te bedienen, zoals je kunt zien in de video hierboven. Kortom, u hoeft alleen maar de batterijen op te laden, uw smartphone in de houder te plaatsen en vervolgens aan te zetten om hem te gebruiken. De houder kan elke smartphone bevatten met een scherm kleiner dan 7 inch, dus hij werkt met de meeste smartphones die er zijn. Ik gebruik de gimbal met mijn Samsung Galaxy S7 Edge en het past perfect. De klem houdt mijn telefoon stevig vast, ik denk dat het bijna onmogelijk is om hem te laten vallen zolang ik hem correct plaats.

Ik ben echt onder de indruk van de bouwkwaliteit van de ZhiYun-gimbal, ook al is deze goedkoper dan vergelijkbare producten van Feiyu. De hele body is gemaakt van aluminium en voelt erg stevig aan. Er is alleen een aan/uit-knop en een 4-weg joystick op het handvat, je bent in een mum van tijd gewend aan de bediening. Na het inschakelen kunt u de joystick ingedrukt houden om de gimbal te starten, daarna kunt u schakelen tussen verschillende modi door op de joystick te drukken. Het heeft de pan-volgmodus, de vergrendelmodus en de pan- en tilt-volgmodus.

ZhiYun-gimbal-1

Houd er rekening mee dat u enkele aanpassingen van het zwaartepunt moet maken voordat u de gimbal inschakelt. Probeer de smartphone eerst rechtop te zetten door de duimschroef aan de achterkant van de houder aan te passen en het kan zijn dat u het contragewicht moet installeren als u een grote en zware smartphone gebruikt. Door de gimbal uit te balanceren, vermindert het de werklast van de gimbal en verbruikt het dus minder stroom. Ik heb de gimbal ongeveer 1 uur kunnen gebruiken voordat ik de batterijen oplaad.

ZhiYun-gimbal-3

De stabilisator is compact en licht van gewicht, maar je hebt toch een grote tas nodig als je hem mee wilt nemen. Er zit geen draagtas in de doos, dus je moet oppassen dat je de gimbal niet breekt.

Prestatie

Ik ben dol op de optische stabilisatie op mijn Samsung-telefoon, maar het is niet genoeg om vloeiende video te produceren tijdens het wandelen of hardlopen. Ik kan duidelijk zien dat ik op de grond sta en val, en de beelden tonen de rotatie van de camera rond alle rol-, stamp- en gierassen. Die problemen zijn drastisch verholpen nadat ik de Smooth-C gimbal heb gebruikt. Bekijk hieronder enkele onbewerkte videobeelden.

Je kunt zien dat de video’s nu ongelooflijk vloeiend zijn, soms voelt het alsof ik een drone gebruik om de beelden op te nemen. Er is geen schokkende of schokkende beweging meer zoals ik eerder zag. De gemotoriseerde gimbal werkt geweldig in vergelijking met mijn vorige camera-gimbals zoals de RoxantPro. Het is uitgerust met 3 motoren om mijn telefoon behoorlijk stabiel te houden, zodat veel cameratrilling wordt geëlimineerd.

Dat gezegd hebbende, moet je niet verwachten dat je video’s jittervrij zijn, het is niet zo perfect. Je kunt nog steeds wat kleine trillingen zien als ik loop. Gelukkig kunnen ze gemakkelijk in de postproductie worden gerepareerd zonder al te veel details te verliezen.

De videokwaliteit is afhankelijk van je huidige smartphone, dus ik raad aan om er een te kopen met een hoogwaardige camera met OIS en 4K-video-opname. U zult niet teleurgesteld zijn in het resultaat. Een groot voordeel is dat je geen premium prijs hoeft te betalen om je camera te upgraden. Wanneer u uw telefoon volgend jaar upgradet, krijgt u mogelijk een betere camera voor het systeem.

Lage prijs Produceert vloeiende video’s Gebruiksvriendelijk Goede batterijduur

Onhandig om mee te nemen Geen opladen via microUSB (poort wordt gebruikt voor firmware-upgrade of kalibratie)

De ZhiYun Z1-Smooth-C is beschikbaar op Gearbest voor ongeveer $ 200. Het is een geweldige keuze voor amateur-videografen die vloeiende video’s willen maken als een professional. Ik gebruik de gimbal en neem hem graag mee wanneer ik reis, hij slaagt erin om meer bruikbare clips te maken als ik op straat loop. Vaarwel wankele video’s voor altijd.

Als je zelfs een lager budget hebt, kun je de XJJJ JJ 3-assige gimbal voor GoPro voor iets meer dan $ 100.