VSDC Review: de enige gratis video-editor die u moet downloaden

De VSDC-website verschijnt bij de eerste zoekresultaten als u op zoek bent naar een gratis video-editor. Het bestaat al meer dan zes jaar, maar tot afgelopen zomer was er niets bijzonders om over te schrijven. In de afgelopen paar maanden heeft VSDC zich echter aanzienlijk ontwikkeld en vandaag wil ik je vertellen waarom het zeker de moeite van het bekijken waard is.

VSDC is gratis

En met ‘gratis’ bedoel ik niet een gratis proefversie, een versie van een programma met beperkte functionaliteit of een watermerk. VSDC is gratis verkrijgbaar, dus zelfs als u het niet leuk vindt, heeft u echt niets te verliezen.

Je krijgt een PRO-licentie van $ 19,99 aangeboden zodra je de editor voor de eerste keer start, maar het heeft slechts een paar geavanceerde functies die je misschien niet eens nodig hebt, zoals meerkleurige Chroma Key, Masking en Hardware Acceleration.

Er zijn meer dan 30 video-exportopties

Inclusief MP4, WebM, GIF en alle andere populaire formaten, evenals vooraf geconfigureerde profielen voor Twitter, Facebook, Vimeo en Instagram. Als u van plan bent een video naar YouTube te uploaden, kunt u dit rechtstreeks vanuit VSDC doen. Afhankelijk van je doelen stelt de software de beste instellingen voor en kun je handmatig de codecs, kwaliteit, resolutie en framesnelheid aanpassen. Als het bijvoorbeeld uw doel is om bestanden van de hoogst mogelijke kwaliteit op te slaan, moet u de H.265-videocodec op exportniveau kiezen.

Geavanceerde tools voor videobewerking

Zoals overvloeimodi en kleurverloopcorrectie. Volgens de missie van VSDC is het doel om een ​​gratis alternatief te bieden voor diegenen die zich geen dure professionele videobewerkingssoftware kunnen veroorloven. Natuurlijk, het geeft je niet zoveel flexibiliteit als Adobe Premiere of Sony Vegas, maar het is een geweldige optie als je net begint met niet-lineaire videobewerking.

Hier zijn een aantal functies om mee te spelen:

Visuele effecten. VSDC biedt meer dan 50 effecten, inclusief filters en overgangen. De aanpassingen zijn bedoeld om de kwaliteit van de video te verbeteren in termen van helderheid/contrast/gamma-instellingen, wat vooral handig is als je beeldmateriaal over- of onderbelicht is. Met filters en transformaties kunt u een reeks visuele transformaties toepassen, zoals bewegingsonscherpte, spiegeleffect, spiegelen, zoomen, opnieuw samplen en andere. Ten slotte, met snelle stijlen die ook beschikbaar zijn in het snelle toegangsmenu bovenaan, kun je een retro-filmlook creëren of Instagram-achtige kleurfilters gebruiken.

Splitscreen en beeld in beeld. Hier is het grote verschil tussen lineaire (denk aan Movie Maker) en niet-lineaire video-editors: met de laatste kun je objecten in elke volgorde op de scène plaatsen, zelfs tegelijkertijd. Die functie alleen al biedt enorme mogelijkheden, van het watermerken van je video tot het creëren van effecten van twee of meer video’s die tegelijkertijd op één scherm worden afgespeeld.

Overvloeimodi. Als je eenmaal bekend bent met het plaatsen van objecten in een niet-lineaire reeks, moet je Mengmodi eens bekijken, omdat het een creatieve manier is om twee video’s in één te mengen. Meestal wordt een overvloeimodus toegepast wanneer u een “ghosting” in een film of een weerspiegeling in de ogen van de acteur ziet. Ik raad je echter aan om een ​​aantal tutorials te bekijken voordat je begint, omdat dit misschien niet de meest intuïtieve videobewerkingstool is waarmee je ooit hebt gewerkt.

Geïntegreerde video- en schermrecorders

Nog iets dat het vermelden waard is, is dat VSDC wordt geleverd met ingebouwde video- en schermrecorders. Dat is best handig als je aan video-tutorials, reactievideo’s of game-walkthroughs werkt. Met VSDC kun je tegelijkertijd video’s opnemen van je scherm en je webcam, en als je serieus bent over je YouTube-game, kun je ook een ronde camera aan de voorkant maken met VSDC PRO.

VSDC is niet de enige gratis videobewerkingssoftware die op de markt verkrijgbaar is, maar biedt de meest uitgebreide set functies en de breedste exportopties. Voor iemand die overstapt van een eenvoudige lineaire video-editor en nieuwe tools wil ontdekken, is dit een van de beste opties.