Toshiba BDX2000 Review

De BDX2000 is Toshiba’s eerste stap in de Blu-ray-markt na het falen van zijn HD DVD-standaard. Alleen al qua uiterlijk is de speler een enorm succes. Het kleine deck (hetzelfde formaat als een dvd-speler) ziet er geweldig uit dankzij de klep die de schijflade en afspeelknoppen verbergt. Een venster betekent dat u nog steeds het scherm kunt zien en de afstandsbediening kunt gebruiken met de klep omhoog.

Er is ook veel leuks aan de achterkant, met alle uitgangen die je zou verwachten te vinden op een fatsoenlijke Blu-ray-speler, inclusief HDMI en component video-uitgangen voor HD. HDMI is uw beste keuze, aangezien de BDX2000 de nieuwste HDMI-videotechnologieën ondersteunt, waaronder Deep Color en xvColor. Deze uitgang is ook de enige manier om HD-geluid te krijgen, inclusief DTS-HD Master Audio en Dolby TrueHD. Als je een oudere versterker hebt die geen HDMI-ingang heeft, kun je de optische of coaxiale S/PDIF-uitgangen van de speler gebruiken, hoewel de Blu-ray-audio moet worden gedownscaled naar dvd-kwaliteit.

Een belangrijk punt van Blu-ray-spelers zijn de prestaties, aangezien de eerste generatie er eeuwen over doet om op te starten. Gelukkig is de BDX2000 behoorlijk snel. De speler start in 20 seconden op, kan een dvd-schijf in nog eens 20 seconden of een Blu-ray-schijf in 35 seconden afspelen.

We ontdekten dat de speler wat traag reageerde op de afstandsbediening. Vooral snel vooruit- of terugspoelen zorgde ervoor dat de video eerst een fractie van een seconde pauzeerde, maar het is niet genoeg om vervelend te zijn.

De videokwaliteit was uitstekend en we merkten geen storingen of artefacten op de Blu-ray-schijven. Dvd-inhoud is verbeterd, hoewel Toshiba zijn XDE-engine niet heeft gebruikt zoals in zijn verbeterde dvd-spelers. Toch was de kwaliteit redelijk goed. De speler heeft onze Spider-man 2-dvd goed ontkoppeld en de diagonale lijnen zagen er bij nadere inspectie slechts licht gekarteld uit. De speler heeft standaard geen compressie-artefacten rond tekst op het scherm verwijderd, hoewel het onwaarschijnlijk is dat je er veel aandacht aan zult besteden op comfortabele kijkafstanden. Ruisonderdrukking hoger zetten kan dit probleem helpen oplossen, hoewel u de instellingen handmatig moet aanpassen om ervoor te zorgen dat u de beeldkwaliteit niet verliest door deze te veel af te vlakken.

BD Live-inhoud wordt ondersteund via de Ethernet-poort, maar de BDX2000 heeft geen opslag aan boord om deze te gebruiken. Toshiba raadt aan om voor deze functie een SD-kaart van 1 GB te installeren. Gelukkig zit het SDHC slot aan de voorkant van de speler. Bij het plaatsen blokkeert een kaart de klep niet, dus je kunt er een permanent aangesloten laten.

Video’s, muziek en foto’s kunnen worden afgespeeld vanaf een SD-kaart in de speler, maar het is niet erg prettig in het gebruik. Het is ook een beetje teleurstellend dat er geen USB-poort is voor het aansluiten van een flashstation of externe harde schijf. Voor audio worden alleen MP3- en WMA-bestanden ondersteund, en u kunt niet naar muziek zoeken op ID3-tag en ervoor kiezen om nummers af te spelen op artiest, album of titel. In plaats daarvan kunt u alleen door de bestandsstructuur van de SD-kaart bladeren; Helaas worden lange bestandsnamen niet ondersteund, waardoor het moeilijk kan zijn om een ​​track te vinden. Bestandsnaambeperking is ook aanwezig bij het afspelen van video’s en afbeeldingen.

Beeldondersteuning is beperkt tot JPEG-bestanden. De speler is snel om foto’s weer te geven en zal ze zelfs in volgorde weergeven in een diavoorstelling. Het is vervelend dat je niet tegelijkertijd een muzieknummer kunt afspelen en je foto’s kunt bekijken. Video-ondersteuning is beperkt tot DivX- en AVCHD-bestanden van camcorders.

Deze beperkingen betekenen dat de SD-kaartsleuf meer bedoeld is voor het incidenteel afspelen van media dan dat de BDX2000 het overneemt als een generieke mediaspeler.