Sony Walkman NWZ-Z1060 Review

Sony’s nieuwe Walkman is een robuuste op Android gebaseerde MP3-speler met 32GB interne opslag en een 4,3-inch QVGA (800×480) scherm. Het heeft een batterijduur die vergelijkbaar is met die van de meeste Android-telefoons en slaagde erin om in onze tests 22 uur lang audio en bijna zes en een half video af te spelen.

Sony Walkman NWZ-Z1060

De Walkman is groot genoeg om te gebruiken voor comfortabel gamen in mini-tablet-stijl en films kijken, maar het is een beetje krap als je hem in je broekzak wilt opbergen. Het heeft een mooie gekleurde achterkant, hoewel het een beetje krasgevoelig bleek te zijn. Met kleine maar verrassend luide tinnen luidsprekers achterin kun je je onberispelijke muzieksmaak delen met andere buspassagiers. Om een ​​onbekende reden heeft Sony het nodig geacht een eigen USB-kabel te gebruiken, wat betekent dat je extra’s moet kopen of je ene kabel overal mee naartoe moet nemen. We zouden veel gelukkiger zijn geweest met dezelfde standaard micro-USB-poort als op alle andere Android-apparaten. De Walkman heeft ook een mini-HDMI-poort, zodat je hem op een tv kunt aansluiten als je video’s op een groter scherm wilt bekijken.

De MP3-speler wordt geleverd met Android 2.3.4 (Gingerbread), in plaats van Android 4 (Ice Cream Sandwich), wat een beetje teleurstellend is, maar de 1GHz Nvidia Tegra 2-processor van de speler, hoewel een beetje beter, is krachtig. genoeg om de launcher-interface van Sony soepel te laten werken. De meegeleverde muziek-app is gemakkelijk te gebruiken en heeft een aantal leuke functies, zoals een stemmingsanalysator, maar hij kan niet zoeken op tracknamen en de formaatcompatibiliteit is niet geweldig – hij kan overweg met AAC, MP3-bestanden, WAV en WMA, maar we moesten Winamp installeren om onze OGG-bestanden af ​​te spelen en AndLess om FLAC-inhoud af te spelen. Evenzo, als je Audible’s eigen audioboeken in AU-formaat wilt spelen, moet je een speciale app downloaden. Het leuke van Android is natuurlijk dat het installeren van deze apps eenvoudig te doen is.

Sony Walkman NWZ-Z1060

De geluidskwaliteit van de Walkman is uitstekend. Dat hoort erbij – moderne telefoons en mp3-spelers hebben over het algemeen hoogwaardige DAC’s. De standaardinstellingen voor Sony’s eigen muziek-app zijn redelijk vlak en goed uitgebalanceerd, met een lichte nadruk op bas. Er zijn ook veel andere instellingen die u kunt toepassen om het volume van tracks te normaliseren, de equalizerbalans te wijzigen en het effect van compressie van het dynamisch bereik tijdens het muziekproductieproces te compenseren. We geven echter enigszins de voorkeur aan de ingebouwde audiofuncties en instellingen in de gratis Winamp-speler; de keuze is aan jou, want je kunt elke gewenste Android-audio-app installeren. Als u de Walkman-knop aan de zijkant van de speler gebruikt om het spelerscherm te activeren, springt deze rechtstreeks naar de Sony-muziekspeler-app; als u de Walkman activeert met de aan/uit-knop bovenop het apparaat, gaat u rechtstreeks naar de applicatie die u momenteel gebruikt.

Sony Walkman NWZ-Z1060

De meegeleverde hoofdtelefoon in oordopjesstijl behoort tot de beste die je met een mp3-speler kunt krijgen, maar we vonden ze een beetje dreunend en basachtig naar onze smaak. Dit maakte het moeilijker om details in de midden- en hoge tonen te onderscheiden. Fans van meer gebalanceerde audio wordt geadviseerd om te upgraden naar een koptelefoon zoals de Soundmagic E10 oordopjesset.