Sony Walkman NWZ-B162 Review

Sony’s NWZ-B162 Walkman is een lange, slanke MP3-speler van ongeveer 9 cm lang, maar slechts 23 mm op het breedste punt. Het wordt geleverd in verschillende opvallende kleuren (we zijn vooral gecharmeerd van het blauw, afgebeeld) en heeft een stevige clip waarmee het gemakkelijk aan kleding of een rugzak kan worden bevestigd. Dit maakt de NWZ-B162 een veelbelovende optie voor hardloop- of trainingssessies.

De speler is gemakkelijk te gebruiken. Een klein mono-LED-display laat zien wat er wordt afgespeeld en een jogwiel laat je heen en weer bewegen tussen de tracks. Je kunt het jogwiel ook gebruiken om door menu’s te navigeren, maar het jogwiel kan onnauwkeurig zijn, waardoor we soms rechtstreeks naar de gewenste menuoptie springen en soms helemaal niet reageren.

Er is ook een Zap-knop, die snel door je muziek springt en een fragment van elk nummer afspeelt totdat je er een vindt waarnaar je wilt luisteren. Tracks kunnen willekeurig of in volgorde worden afgespeeld en gesorteerd op artiest, album, map, afspeellijst of andere veelvoorkomende tags. De shuffle-modus schakelt in beide richtingen, dus je kunt niet teruggaan naar een nummer dat je per ongeluk hebt overgeslagen of nog een keer wilt beluisteren.

Een basversterkingsknop verhoogt snel en gemakkelijk de toch al nadrukkelijke bas van de speler tot een niveau dat de meeste mensen ongemakkelijk zullen vinden. We waren verrast toen we ontdekten dat met de standaard EQ-instellingen van de speler de middentonen wat zwak klonken en gemakkelijk overweldigd werden door bas in vergelijking met onze referentie Cowon- en Apple MP3-spelers, vooral bij lagere volume-instellingen. U kunt uw eigen equalizerinstellingen toepassen, maar dit is lastig. De uitvoer van de speler was een beetje stil bij het luisteren via een koptelefoon van derden, maar het is een verbetering ten opzichte van de meegeleverde koptelefoon, die goed klinkt, maar hard en ongemakkelijk aanvoelt en de neiging heeft om uit onze oren te vallen.

Sony Walkman NWZ-B162

Een deel van de aantrekkingskracht van deze kleine speler is dat je hem maar drie minuten hoeft op te laden om ongeveer anderhalf uur speeltijd te krijgen; perfect als je net het huis uit bent. U kunt ook snel en eenvoudig muziek toevoegen door bestanden en mappen naar de speler te slepen en neer te zetten. Het kan synchroniseren met Windows Media Player, hoewel na een kopieerfout een van onze mappen niet kon worden verwijderd.

Deze speler van 2 GB kost bijna net zoveel als de alomtegenwoordige Apple iPod Shuffle (4e generatie), die kleiner en lichter is, een betere clip heeft en een standaard audio-instelling met minder bas. Tenzij je er absoluut een hekel aan hebt om aan iTunes gebonden te zijn, kun je ook een Shuffle kopen, en als je een scherm wilt, kun je een Sandisk Sansa Clip + 4 GB met grotere capaciteit krijgen voor slechts een paar pond meer.

Prijs £28
Classificatie **
hoofdtelefoon classificatie **