Sony VPL-VW500ES Review

Ultra HD-video heeft een ongelooflijke impact wanneer deze op een muur wordt geprojecteerd, en hoewel de Sony VPL-VW500ES ongelooflijk duur is, is hij nog steeds goedkoper dan veel Ultra HD-projectoren.

De VW500ES lijkt erg op de Sony VW1000ES, met een in het midden gemonteerde lens en een prachtig gebeeldhouwd zwart chassis. De VW500ES is echter kleiner, dus hij zou in meer woonkamers moeten passen dan de VW1000ES. Verder heeft Sony heel weinig opofferingen gedaan om de kosten te drukken. De grootste veranderingen zijn de verminderde helderheid, die is gedaald van 2.000 naar 1.700 ANSI lumen, en de lens op de VW500ES is deels van plastic gemaakt. De lensdop is niet meer gemotoriseerd, dus je moet omhoog reiken om hem te verwijderen wanneer je gaat zitten om een ​​film te kijken.

Sony VPL-VW500ES

De aansluitpoorten bevinden zich aan één kant, maar er zijn er maar weinig, met slechts twee HDMI-ingangen en geen audio-aansluitingen. Dit betekent dat je videosignalen door een versterker moet sturen om geluid te horen, en de versterker moet Ultra HD-doorvoer ondersteunen om Ultra HD-content af te spelen. Gelukkig voldoen de HDMI-ingangen van de VW500ES aan de 2.0-standaard, zodat je 4K-video met volledige resolutie kunt afspelen die is opgenomen met 50 of 60 fps. De projector heeft ook twee trigger-ingangen, een infrarood-ingang, een LAN-poort en een externe RS232-ingang voor domotica.

Sony VPL-VW500ES

Aan de andere kant bevindt zich een rij stroom- en menubedieningen, maar u kunt alles vanaf de volledige afstandsbediening bedienen, inclusief zoom, focus en lens-shift. De afstandsbediening is verlicht zodat je in het donker gemakkelijk de juiste knop kunt vinden. Het heeft ook snelkoppelingen voor Sony’s eigen Reality Creation-beeldmodus, beeldverhouding en opschaling.

Sony VPL-VW500ES

We houden van de schermmenu’s, omdat Sony ze verstandig heeft gerangschikt om het kalibreren en aanpassen van de VW500ES ongelooflijk eenvoudig te maken. Naast de standaard instellingen voor helderheid, contrast, kleur, scherpte en kleurtemperatuur, is er een enorme selectie aan extra verwerkingsopties, waaronder Cinema Black Pro, die uitstekend werk levert bij het produceren van diepe zwarttinten tijdens donkere scènes.

Sony VPL-VW500ES

De uitgebreide lijst van negen beeldmodi biedt volop keuze als je graag gebruik wilt maken van de gekalibreerde presets van Sony. De beste zijn ongetwijfeld Cinema Film 1 en Cinema Film 2, die zonder extra aanpassingen het meest uitgebalanceerde beeld creëren, maar de gamemodus is een handige toevoeging als je de projector met een pc of console gebruikt.