Sony Reader PRS-T1 Review

Sony’s nieuwste e-book reader weegt slechts 163 gram en zijn dunne plastic behuizing is ver verwijderd van de originele Sony Reader PRS-505 met zijn metalen rand en leren tas. Hoewel het niet zo robuust aanvoelt, is het een veel geavanceerder apparaat, met een touchscreen, wifi en een ingebouwd woordenboek.

Hoewel het werkt met Adobe’s Digital Editions-software, heeft het zijn eigen software waarmee u uw muziek, afbeeldingen en notities, evenals e-books en tijdschriften kunt beheren. Helaas is Sony’s eigen e-book store nog niet open, dus de software linkt naar online boekwinkels van WHSmith, Waterstones en Mills & Boon. Als u bij een van deze winkels koopt, wordt het boek toegevoegd aan uw desktopbibliotheek.

Sony PRS-T1-lezer

In de Reader zelf verwijzen links naar Sony’s eigen winkel en naar Google Books door naar een pre-orderpagina, ook al is Google Books al beschikbaar in het VK. Hopelijk lost een firmware-patch dit snel op. Sony kon ons niet vertellen wanneer zijn eigen winkel in het VK beschikbaar zou zijn, maar als dat zo is, kun je je ook abonneren op vaste klanten zoals kranten en tijdschriften.

De Openbare Bibliotheek-link is het geheime wapen van de lezer: hiermee kun je lokale bibliotheken zoeken en doorbladeren waar je e-books kunt lenen, en de selectie is verrassend groot. Je moet naar je bibliotheek gaan om je aan te melden, maar als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je eBooks rechtstreeks van de Reader lenen of de Overdrive Media Console-app op je iPhone of Android-apparaat gebruiken.

Gelukkig heeft Sony zijn eigen Memory Stick-formaat niet gebruikt voor opslag: er is een microSD-kaartsleuf. Met ondersteuning voor maximaal 32 GB is er ook ruimte voor voldoende MP3’s, hoewel het luisteren naar muziek de batterij aanzienlijk sneller leegmaakt dan het lezen van boeken.

In tegenstelling tot een traditioneel aanraakscherm, reageert het op infrarood gebaseerde systeem van de T1 op de aanwezigheid van uw vinger in plaats van op daadwerkelijke aanraking (zoals een resistief of capacitief scherm). Dit betekent dat je kunt vegen om pagina’s om te slaan, maar ook een vingernagel of het stompe uiteinde van een pen kunt gebruiken om notities toe te voegen of woorden in een boek te onderstrepen, of je eigen notities helemaal opnieuw kunt maken. Het schermtoetsenbord is verrassend bruikbaar, dus het toevoegen van tekstnotities en surfen op het web is minder gedoe dan we hadden gehoopt.

Met al deze geavanceerde functies waren we verrast dat er geen ingebouwde versnellingsmeter was – je moet de schermoriëntatie handmatig wijzigen, maar dat is meestal geen probleem. Verder is de interface intuïtief en deden het menusysteem en de statusbalk ons ​​denken aan Android. U kunt een boek ingedrukt houden om een ​​menu te openen waarmee u een boek kunt beveiligen, zodat het niet wordt verwijderd als u het uit uw bureaubladbibliotheek verwijdert.

Sony Reader PRS-T1 Terug

Lezen is comfortabel dankzij het lage gewicht en het hoge contrast van de Reader, en pagina’s worden snel omgeslagen. Een selectie van lettertypen en -groottes is beschikbaar in het menu, en er is een slimme paginamodusoptie voor e-boeken met vaste lettertypen: u kunt de lezer vertellen dat de pagina bijvoorbeeld in twee kolommen is verdeeld en de pagina automatisch wordt gesplitst blader door het midden en lees één kant voordat u opnieuw begint bovenaan de tweede kolom.

Als u lang op een woord drukt, wordt het gemarkeerd met selectiekaders, die u kunt uitrekken om een ​​zin te markeren, en opties verschijnen om te markeren, een notitie toe te voegen, te zoeken of te zoeken in Wikipedia of Google – een woordenboekdefinitie wordt automatisch weergegeven onder aan het woord. de pagina.

Helaas mist de Reader de mogelijkheid van Amazon’s Kindle om je plaats in een boek op meerdere apparaten op te slaan, maar we houden echt van de openbare bibliotheekservice, het geavanceerde touchscreen en de muziekondersteuning. Het is jammer dat de Sony-winkel nog niet is gelanceerd, wat Kobo’s Touch eReader een iets betere waarde maakt, maar als je boeken wilt lezen en naar muziek wilt luisteren, is dit de beste optie en wint een Ultimate Award.

Prijs £129
Beloning Laatste

touchscreen ja / nee Ja