Sony Reader PRS-650 Touch Edition Review

We waren grote fans van Sony’s originele Reader, de PRS-505. Latere modellen waren niet zo goed, waarbij de hoogwaardige metalen behuizing werd weggelaten voor goedkoop aanvoelend plastic en, op het duurdere model, een touchscreen-interface die niet bijzonder snel was.

Met de Reader PRS-650 Touch Edition is Sony er weer in geslaagd om de draad weer op te pakken. Om te beginnen weegt de kleine 6-inch lezer slechts 215 g en is gemaakt van aluminium, dus hij voelt ongelooflijk goed gemaakt aan. Toch hadden we liever gezien dat de lezer een hoesje had geleverd, vooral voor deze prijs. U kunt echter wel hoesjes kopen en wij raden deze aan om het scherm te beschermen.

Qua kwaliteit is het scherm even groot en resolutie als de PRS-505. Het bijgewerkte e-Ink-display heeft hier echter 16 grijstinten, waardoor afbeeldingen er gedetailleerder uitzien dan op het display van het vorige model.

Sony Reader PRS-650 Touch-editie

Toen we voor het eerst hoorden dat dit model werd bestuurd door een aanraakscherm, waren we een beetje nerveus, maar Sony heeft geweldig werk geleverd. Het touchscreen maakt het zelfs een van de gemakkelijkste e-readers die we ooit hebben gebruikt.

Wanneer je het apparaat inschakelt naar het startscherm, heb je toegang tot al je boeken, met de titel die je momenteel aan het lezen bent bovenaan gemarkeerd en een selectie van andere boeken hieronder. U kunt het scherm aanraken om alle boeken te zien en er doorheen te bladeren op datum, titel, auteur, bestandsnaam of laatst gelezen. U hebt ook toegang tot de schermen Toepassingen (afbeeldingsviewer, muziekspeler, enz.) en Instellingen.

Net als bij eerdere Sony e-readers is het mogelijk om collecties aan te maken. De standaardinstellingen bevatten ongelezen boeken en recent gekochte boeken, maar u kunt uw eigen boeken maken. Dit is handig als u een hele reeks titels inhaalt en deze wilt groeperen.

Een boek lezen is heel eenvoudig, je hoeft alleen maar met je vinger over het scherm te schuiven om de pagina om te slaan. Een zachte duimborstel is voldoende om een ​​pagina om te slaan, maar er zijn ook speciale knoppen linksonder. Het scherm wordt ongelooflijk snel bijgewerkt en de touchscreen-interface is soepel en reageert snel op gebruik. Het scherm is ontzettend scherp en het contrast is perfect voor het lezen van grote hoeveelheden tekst.

Een van de dingen die we altijd hebben gevonden over de eReader-producten van Sony, is dat ze zijn ontworpen om lezen gemakkelijk te maken. Dit klinkt misschien als een stomme uitspraak, maar we hebben producten beoordeeld die niet goed overweg kunnen met PDF’s, waardoor je moet scrollen om het hele scherm te lezen. Aangezien sommige commerciële titels beschikbaar zijn in gecodeerde PDF-indeling, is dit niet erg handig.

Daarom heeft Sony een heel slimme manier bedacht om met tekst om te gaan. Ten eerste kunt u de lettergrootte vergroten, waardoor de tekst opnieuw wordt geplaatst en het aantal pagina’s toeneemt. Ten tweede is er een Zoom-optie, waarbij je kunt inzoomen op de pagina, maar moet scrollen om alles te zien; dit is geweldig om in te zoomen op een diagram in een PDF of een handleiding. Ten slotte kunt u de paginamodus instellen.

De opties zijn om het op de oorspronkelijke grootte te laten, de marges af te snijden of de pagina het scherm te laten vullen. De echt slimme keuzes zijn echter om een ​​lay-out met twee of drie kolommen te selecteren. In deze modus scrolt u bij het omslaan van een pagina eerst naar de onderkant van de ene kolom en vervolgens naar de bovenkant van de volgende. Met andere woorden, hoe de inhoud die u leest ook is ingedeeld, u kunt deze logisch op het scherm passen.

Boekondersteuning is uitstekend met de veelgebruikte ePubs en PDF’s (standaard en beveiligde versies van elk) die door het apparaat worden gebruikt. U kunt de Reader Library-software van Sony of de digitale edities van Adobe gebruiken om uw apparaat te beheren. Als u echter kiest voor Adobe-software, moet u eerst de Reader Library installeren om de juiste stuurprogramma’s te krijgen.