Sony MDR-10RC Review

De Sony MDR-10RC-hoofdtelefoon is een goed gemaakte, aantrekkelijke, lichtgewicht opvouwbare over-ear hoofdtelefoon. De hoofdtelefoon maakt deel uit van Sony’s Hi-Res Audio-reeks, dus de 40 mm neodymium-drivers van de MDR-10RC zijn een stuk beter dan wat je waarschijnlijk zult vinden in andere compacte hoofdtelefoons. Ze hebben een brede frequentierespons van 5 Hz tot 40 kHz, ongeveer het dubbele van die van de meeste hoofdtelefoons, om te profiteren van audiobestanden met een hoge resolutie.

Hoewel de meeste mensen geen frequenties boven 20.000 Hz kunnen horen, zijn er genoeg argumenten om hoge frequenties te reproduceren. Veel mensen willen gewoon dat het geluid van hun hoofdtelefoon zo dicht mogelijk bij een originele opname komt. Het is ook vermeldenswaard dat de MDR-10RC’s niet aanzienlijk meer kosten dan vergelijkbare hoofdtelefoons zonder een zo breed frequentiebereik.

Sony heeft gekozen voor een neutraal en gebalanceerd audioprofiel. Dit vlakke geluid betekent dat er geen extra bas of extra sprankeling aan de hoge tonen is. Wat je hoort is de eigen geluidsbalans van de muziek, zoals deze wordt geproduceerd.

Het is een welkome afwisseling van de baszware, te heldere, trendy hoofdtelefoons van sommige gebalanceerde in-ear hoofdtelefoons die voor dezelfde prijs van £ 150 worden verkocht. Al onze muziek klonk fantastisch, van delicate opnames van akoestische instrumenten op nummers als Lachrimae Antiquae van Dowland tot baszware hardstyle-tracks en drukke extreme metal-tracks die geluiden over een breed frequentiebereik uitzenden. We waren ook onder de indruk van het wijd open karakter van het geluid en het grote gevoel voor richting waar vooral de live-opnames van profiteerden. De algehele geluidskwaliteit is goed te vergelijken met onze benchmark Sennheiser Momentum On-Ear-hoofdtelefoons. Vervolg op pagina 2