Sony Ericsson C905 Review

Sony Ericsson’s C905 is de eerste telefoon die Project Capuchin gebruikt; een nieuw ontwikkelplatform dat Adobe Flash-graphics naar de mobiele Java-programmeeromgeving brengt.

Hierdoor is het de vraag of de C905 een smartphone is of gewoon een mobiel.

Het is waar dat je Office-documenten niet kunt weergeven of bewerken, maar je hebt nog steeds veel van de functies van een Windows- of Symbian-smartphone. Het heeft een snelle webbrowser en volledige e-mailmogelijkheden, en er is zelfs een nieuwsfeedlezer die RSS-feeds downloadt en op uw startscherm weergeeft. Met ingebouwde GPS kunt u Google Maps of de meegeleverde proefversie van Wayfinder Navigator gebruiken om een ​​route te plannen of services in de buurt te vinden.

Hoewel u op internet kunt surfen en uw e-mail kunt openen, maken het kleine scherm en het standaardtoetsenbord dit oncomfortabel. De toetsen zijn gerangschikt in rijen, gescheiden door licht verhoogde balken, zodat er weinig voelbare feedback tussen zit. De navigatietoetsen zijn echter gemakkelijk te gebruiken en het stevige veerbelaste schuifmechanisme draagt ​​bij aan de indruk van een goede bouwkwaliteit. Met slechts 160 MB intern geheugen heb je de meegeleverde geheugenkaart van 2 GB nodig om foto’s op te slaan. Sony Ericsson heeft een USB-geheugenkaartadapter meegeleverd.

Het opvallende kenmerk van de C905 is de 8,1 megapixel camera. Het heeft een xenon-flitser, die helderder is dan een LED-flitser, plus een beeldstabilisator om cameratrilling te verminderen. Autofocus en gezichtsherkenning zijn inbegrepen, en een Smart Contrast-instelling helpt donkere en heldere gebieden in opnamen te markeren. De slimste feature is BestPic, dat een serie van zeven opnames snel achter elkaar maakt en je vervolgens laat kiezen welke je wilt opslaan. De GPS-ontvanger tagt zelfs uw foto’s met de locatie waar ze zijn gemaakt.

Ondanks dat cijfer van 8,1 megapixels hebben cameratelefoons nog een lange weg te gaan. Afbeeldingen waren luidruchtig en misten de fijne details die we zouden verwachten van een 8-megapixelcamera. De C905 is beter dan de meeste cameratelefoons en is prima voor informele opnamen. Maar voor degenen die levensgebeurtenissen voor het nageslacht willen vastleggen, zal zelfs een goedkope digitale camera veel betere resultaten opleveren.

Met een batterijduur van 30 uur in onze audio-afspeeltest, gaat de C905 ongeveer twee keer zo lang mee als smartphones die we gewend zijn te testen. Zelfs rekening houdend met het feit dat het gebruik van WiFi, GPS en 3G dit bedrag zal verminderen, is het nog steeds een indrukwekkend cijfer. Het kan geen kantoordocumenten aan en kan een smartphone niet vervangen voor e-mail- of internetgebruik. Toch biedt het in alle andere opzichten een geweldige functieset en heeft het een fatsoenlijke camera.

Details

Prijs £ 370
Classificatie ****