Samsung Shape M5 Review

De Samsung Shape M5 is duidelijk bedoeld om te concurreren met de reeks draadloze multiroom-speakers van Sonos. Je kunt zelfs je draadloze luidsprekersysteem uitbreiden en nieuwe luidsprekers toevoegen terwijl je ze koopt, net als modellen van Sonos.

De M5 heeft een aantrekkelijk driehoekig ontwerp en kan horizontaal of verticaal worden geplaatst, waarbij de laatste oriëntatie handig is als je weinig ruimte hebt. Je kunt de M5 in zwart of wit kopen, en het ingetogen, overzichtelijke ontwerp van de M5 betekent dat hij redelijk ingetogen moet zijn.

Alle bedieningselementen aan de bovenkant van de M5 zijn op aanraking gebaseerd en u kunt de invoer overschakelen naar Bluetooth, internetradio of TV SoundConnect, met de laatste waarmee u geluid kunt streamen vanaf een compatibele Samsung-tv. De luidsprekers ondersteunen DTS- en Dolby Digital-decodering. Er is ook een aanraakwiel om het volume aan te passen en een mute-knop. Aan de linkerkant vindt u een NFC-contactpunt om Bluetooth-koppeling te vergemakkelijken, voor het geval u een compatibel apparaat heeft.

Aan de achterkant vind je een Ethernet-poort, evenals een USB-servicepoort voor firmware-updates. Er is geen aux-ingang, wat betekent dat je geen smartphone, Walkman of ander bekabeld apparaat kunt aansluiten, wat jammer is. Hoewel deze worden verkocht als draadloze luidsprekers, zou het leuk geweest zijn om een ​​bekabelde verbinding te hebben voor meer flexibiliteit.

Je kunt de Shape M5 op twee manieren verbinden met je draadloze netwerk. U kunt WPS gebruiken voor snel koppelen of uw netwerkinstellingen invoeren in de Samsung MultiRoom-app, die beschikbaar is voor iOS- en Android-apparaten. Als alternatief kunt u de Shape M5 met een Ethernet-kabel op uw netwerk aansluiten.

Eenmaal verbonden, gebruikt u de Samsung Multiroom-app om de luidsprekerinstellingen aan te passen, het afspelen van muziek te regelen en de TuneIn-service te gebruiken om naar internetradio te luisteren. U kunt een lijst maken van uw favoriete internetradiostations en door de top drie bladeren met de internetradioknop op de Shape M5. Voor het gemak hadden we echter liever door minimaal vijf stations met het internetkeuzerondje gefietst.

Je kunt Shape M5 ook gebruiken met muziekdiensten zoals Spotify, Deezer, Napster, 8Tracks en Rdio. U moet echter een Spotify Premium-abonnement hebben om Spotify te gebruiken met apparaten zoals de Shape M5. U moet de Samsung-app gebruiken om muziek af te spelen via een Wi-Fi-verbinding, wat beperkend is, vooral als u muziek van een andere app wilt afspelen.

Gelukkig zijn er geen dergelijke beperkingen bij het verbinden met de Shape M5 via Bluetooth. U kunt ongehinderd gebruik maken van applicaties als Spotify en Google Play Music All Access.

We zijn blij te kunnen zeggen dat onze muziek vol en rijk klonk. Treble was helder en werd een beetje helder bij hogere volumes, maar werd nooit ongemakkelijk. De bas had veel impact, vooral op baszware tracks. Er was ook een goede scheiding tussen de linker- en rechterkanalen en een uitgebreide soundstage die ervoor zorgde dat de klassieke muziek de kamer vulde, maar toch delicaat klonk als dat nodig was. Natuurlijk is de geluidskwaliteit sterk afhankelijk van de kwaliteit van de muziekbestanden die je gebruikt.

Meerdere Samsung M5-speakers met WAM 250 Wireless Audio Hub

Bij gebruik met een WAM 250 Wireless Audio Hub (£ 50, www.currys.co.uk) is het mogelijk om meerdere Shape M5-luidsprekers draadloos aan te sluiten. Je kunt dan de Multiroom app gebruiken om dezelfde muziek in verschillende kamers af te spelen, of verschillende nummers van meerdere bronnen in elke kamer.

Je moet de WAM 250 aansluiten op een Ethernet-poort op je router en hem vervolgens in de koppelingsmodus zetten door op een knop op de achterkant te drukken. Daarna tik je op elke luidspreker die je wilt verbinden een soortgelijke en ze zijn gekoppeld en verschijnen in de Multiroom-app, klaar om te worden bediend en gebruikt voor je muziek. Het koppelen van luidsprekers op deze manier is eenvoudig en u kunt binnen enkele minuten een installatie aan de gang hebben.

Het systeem heeft echter zijn beperkingen. Het is alleen mogelijk om via een wifi-netwerk muziek op verschillende speakers af te spelen, dus je bent beperkt tot de muziek op je apparaat of de lijst met ondersteunde services. Je kunt niet via Bluetooth verbinding maken met één luidspreker en dezelfde audio bijvoorbeeld naar een tweede luidspreker laten doorsluizen. Jammer, maar gelukkig zijn er andere speakers, zoals de Pure Jongo T6, die je dit laten doen.

Handig is dat je met de Shape M5 muziek kunt bekijken en openen die is opgeslagen op andere verbonden apparaten op hetzelfde netwerk, zodat je muziek van een verbonden tablet en smartphone kunt bekijken in de Multiroom-app.

De Samsung Shape M5 klinkt geweldig, of hij nu als enkele luidspreker wordt gebruikt of als onderdeel van een multiroom-systeem. We zouden alleen willen dat de app en luidspreker meer services zouden ondersteunen. De Shape M5 is een mooie luidspreker, maar wie op zoek is naar een opstelling met meerdere kamers, zou in plaats daarvan de Pure Jongo T6 moeten overwegen.

Altavoces 2
RMS-uitgangsvermogen Niet bekend
audio-ingangen Geen