Samsung SHAPE M3 Review

De M3 is een instapmodel in het Shape-assortiment en is beschikbaar voor ongeveer £ 70 minder dan de Shape M5. De M3 gebruikt hetzelfde kenmerkende driehoekige ontwerp dat strak en stijlvol blijft. De voorkant van de M3 meet 250 mm en weegt 1,9 kg, waardoor het een goede maat is voor een keuken of andere kleine kamer. Dit maakt het misschien wat makkelijker om aan de muur te bevestigen en er zit een muurbevestigingsbeugel aan de achterkant.

De M3 kan horizontaal of verticaal worden geplaatst en netjes heeft Samsung een verticale standaard. Het verticaal plaatsen van de speaker is handig als je weinig ruimte hebt of als je twee M3-speakers als stereopaar gebruikt. Met name, hoewel de M3 veel kleiner is, is Samsung erin geslaagd om de voeding in de hoofdeenheid te integreren, terwijl er een aparte power brick is voor de M5. We waarderen het gebrek aan rommel.

Net als de rest van de Samsung Shape-reeks multiroom-luidsprekers, is de M3 verkrijgbaar in glanzend zwart of wit. Beide ontwerpen zijn even aantrekkelijk en zouden in elk interieur moeten passen. Uiteindelijk wil Samsung dat je er meerdere in huis hebt, zodat je ze kunt mixen en matchen.

Alle bedieningselementen aan de bovenkant van de M3 zijn aanraakgevoelig en je kunt de invoer overschakelen naar Bluetooth, internetradio of TV SoundConnect, waarmee je geluid kunt streamen vanaf een compatibele Samsung-tv. De luidsprekers ondersteunen DTS- en Dolby Digital-decodering. Er is ook een aanraakwiel om het volume aan te passen en een mute-knop. De M3 mist de NFC-snelkoppeling van de M5, wat jammer is.

Naast Bluetooth stream je via je draadloze netwerk muziek naar de M3. De M3 verbinden met je netwerk is eenvoudig dankzij WPS quick pairing. Anders kunt u Samsung’s MultiRoom-app voor Android en iOS gebruiken om uw draadloze netwerkgegevens in te voeren. Er is ook een Ethernet-poort voor bekabelde verbindingen.

De Samsung MultiRoom-app integreert ook met streaming muziekdiensten zoals Deezer, Napster, Rdio en 8Tracks. De M3 ondersteunt ook Spotify Connect, maar hiervoor is een Premium-abonnement vereist en het gebruik van de Spotify-app om muziek naar de M3 te sturen; dit beperkt je tot het streamen van slechts één nummer, terwijl Sonos-systemen net zoveel nummers kunnen streamen als er kamers zijn. De manier waarop andere diensten, zoals Napster, zijn geïntegreerd is niet de meest elegante, met alles gepresenteerd in lijsten, maar het is functioneel.

Het aantal ondersteunde services is iets toegenomen sinds het assortiment voor het eerst werd gelanceerd, maar er zijn nog steeds services die we graag geïntegreerd zouden zien, zoals Google Play Music en Tidal, die streaming van cd-kwaliteit bieden. Natuurlijk kun je je eigen lokale muziek op het apparaat naar de M3 sturen om af te spelen, en de MultiRoom-app kan ook verbinding maken met DLNA-servers en toegang krijgen tot lokale muziek op andere aangesloten apparaten of NAS-schijven. Dit betekent dat als je meerdere verbonden tablets en smartphones hebt met aparte muziekbibliotheken, ze allemaal toegankelijk zijn vanuit de app op elk apparaat.

De TuneIn-service wordt gebruikt voor internetradio en u kunt zenders in uw favorietenlijst zetten. Als u op de internetradioknop bovenaan de M3 drukt, bladert u door uw lijst, waardoor u gemakkelijk naar de radio kunt luisteren zonder met de app te spelen.