Review: Zhiyun Weebill-S – Is dit de spiegelloze gimbal waar je naar op zoek was?

Als je je videogame wilt verbeteren, weet je dat je een gimbal voor je camera nodig hebt om die zijdezachte beelden te krijgen. De belangrijkste spelers in de consumentenmarkt zijn DJI, Moza en Zhiyun. Deze drie bedrijven maken een breed scala aan gimbals voor elk type camera, van actiecamera’s en smartphones tot kleinere bioscoopcamera’s.

Het punt is dat je voor de meeste thuisgebruikers geen gimbal uit het hogere segment nodig hebt. Deze zijn ontworpen om te werken met de zwaarste camera- en lenscombinaties en zijn volledig overkill voor thuisgebruik. Wat je nodig hebt, is een lichtgewicht cardanische ophanging met motoren die sterk genoeg zijn voor de meeste consumentencamera’s, en die ook flexibiliteit biedt in de opnamestijl.

We kijken naar zo’n gimbal van Zhiyun Tech, de Weebill-S, die is ontworpen voor reguliere spiegelloze en DSLR-camera’s.

geef me de magere

Afbeelding: Joe Rice-Jones/KnowTechie

Oké, het belangrijkste voor mij aan de Weebill-S is dat hij is ontworpen om gemakkelijk te schakelen tussen rechtopstaande en hangende posities. Dat is enorm voor de flexibiliteit van de schietpositie, en iets wat de meeste goedkope gimbals niet goed doen, waarvoor omslachtige installatiestappen nodig zijn. Met deze gimbal hoef je alleen maar de onderste hendel naar de andere montagepositie te verplaatsen en je bent klaar. Dat wordt gemakkelijker als je Zhiyun’s snelontgrendelingshendelbevestigingen krijgt, en ik raad je aan er twee te kiezen.

De gimbal wordt geleverd in een goed beschermde schuimkoffer met daarin de cardanische body, een snelkoppelingsplaat, een aantal USB-kabels en twee stevige oplaadbare batterijen en hun oplader. Die batterijen kunnen volgens Zhiyun tot 14 uur mee, en we hadden geen problemen met de eendaagse testsessies.

De Weebill-S weegt minder dan een kilogram, wat goed is als je bedenkt hoe lang je hem vasthoudt tijdens het filmen. Balanceren is eenvoudig, met asvergrendelingsschakelaars, zodat u slechts één as tegelijk hoeft uit te balanceren. Het is een beetje lastig om de eerste paar keer dat je het doet onder de knie te krijgen, maar als je eenmaal de instellingen hebt geleerd, duurt het balanceren van een nieuwe camera-instelling slechts een paar minuten. Dat stelt je ook in staat om de hubs tussen locaties te vergrendelen, zodat je het één keer kunt instellen en dezelfde instellingen kunt gebruiken als je eenmaal bent verhuisd. Tijdwinst is altijd een voordeel.

Alles voelt stevig gebouwd, waardoor ik me zorgen kan maken over mijn handen die gemakkelijk kunnen vallen en mijn camera vasthouden, en niet over de cardanische ophanging.

Dus hoe stabiel is stabiel eigenlijk?

Afbeelding: Joe Rice-Jones/KnowTechie

De Weebill-S heeft verbeterde motoren van het vorige Crane Lab, zodat hij technisch zwaardere camera- en lenscombinaties aankan. Er is hier echter een addertje onder het gras, met enkele grotere lenscombinaties die interfereren met de achterste motor wanneer deze in de slaapstand wordt geplaatst. Aan de andere kant, als je een grotere camera-opstelling hebt, ben je waarschijnlijk op zoek naar een grotere gimbal voor twee handen, zodat je een secundaire houder kunt gebruiken om je pijnlijke armen te redden. Ik kan me niet voorstellen dat ik de hele dag met éénhandige cine-lenzen moet rondlopen, ouch!

De bedieningselementen zijn goed ingedeeld, met alles binnen handbereik terwijl u de gimbal vasthoudt. Je kunt je smartphone ook als bewegingscontroller gebruiken als je dat wilt. Dit is even wennen, zoals iedereen die de lastigere sheikah-heiligdommen in Breath of the Wild op de Nintendo Switch-console heeft gespeeld, weet, maar als je eenmaal het antwoord in de app hebt aangepast, werkt het prima.

De TransMount-beeldtransmissiemodule geeft de app echter enkele superkrachten, waardoor het een professionele monitor wordt met histogram, pseudokleur, LUT-ondersteuning, zebrastrepen, uitsnede, referentielijn, focus peaking, monochroom en zoombeeld. het toevoegen van een breed scala aan tools. Afhankelijk van je camera kun je het touchscreen van je smartphone gebruiken voor beeld- en opnamebediening, en SmartFollow, waarmee je een object kunt aanraken dat je op je scherm ziet, en de gimbal volgt om het in beeld te houden. Mooi.

complementeer mij

Afbeelding: Joe Rice-Jones/KnowTechie

Oké, we hebben de gimbal zelf behandeld, maar dat is slechts een deel van het verhaal, en we houden allemaal van een volledig verhaal, toch? Zhiyun heeft een breed scala aan accessoires voor de Weebill S uitgebracht, nog voordat je alle aftermarket-bedrijven in overweging neemt die accessoires maken voor dergelijke apparaten. We hebben een opvouwbare telefoonbevestiging om aan die rozetbevestiging te bevestigen, een snelontgrendeling voor 1/4 schroefgaten om eenvoudig een ministatief of andere bevestigingen aan en uit te zetten, een draadloze focus/zoomcontroller, een ministatief, een monopod, een tas voor al je spullen, een beeldtransmissiemodule, een beeldtransmissieontvanger en zelfs een joystick om te gebruiken met het beeldtransmissiepakket, zodat je de gimbal van ver kunt bedienen. Wow, dat is een boeiend ecosysteem.

De Weebill-S heeft ook een breed scala aan accessoires van derden met alle namen die je zou verwachten, dankzij het gebruik van industriestandaard 1/4-inch montagegaten en het toevoegen van een rozetklem aan het handvat, om gemakkelijk dingen te bevestigen zoals een cameramonitor. Dat is erg belangrijk, aangezien fabrikanten niet altijd aardig zijn geweest voor de industrie in het algemeen. Ik gebruik eigenlijk een Smallrig-hoes voor mijn iPhone 11 Pro als monitor, omdat het OLED-scherm geweldig is.

We hadden de Image Transmission-module om te testen, en het deed geweldig werk door beelden draadloos naar onze iPad Pro te verzenden, waardoor het een touchscreen-regisseursmonitor werd. Het werkte niet altijd goed met onze testcamera, de Fuji X-T3, maar de gimbal wel, dus misschien komt er een toekomstige firmware-update die dit zal oplossen. Dit laat alleen maar zien dat je de compatibiliteitsopmerkingen moet lezen voordat je hardware koopt, aangezien cardanische ophangingen traditioneel alleen de belangrijkste cameramodellen ondersteunden, van fabrikanten Sony, Canon en Nikon. Fuji is een vrij recente toevoeging aan het toevoegen van gimbal-besturingselementen aan zijn camera’s en heeft nog een lange weg te gaan om functiepariteit met de grote drie te bereiken.

Dus moet je de Zhiyun Weebill-S kopen?

Met $ 400 brengt de Zhiyun Weebill-S veel op tafel. Het is klein, gemakkelijk in te stellen en, belangrijker nog, het kan een behoorlijk goede stabilisatie bieden. Het is mijn go-to-gimbal voor DSLR’s en spiegelloze camera’s onder de $ 1000 en het is een kosteneffectieve manier om die zijdezachte beelden te krijgen, zodat u uw beelden niet achteraf hoeft te bestrijden. Immers, hoe minder postproductie je hoeft te doen, hoe beter in mijn ervaring. Het krijgt nog steeds firmware-updates, zelfs na een jaar, met fixes en extra camera-ondersteuning.

Zhiyun maakt ook een heleboel accessoires voor deze gimbal, van het beeldtransmissiepakket dat niet eens met de gimbal hoeft te worden gebruikt, voor draadloze beeldbewaking vanaf elk apparaat, tot de (niet-geteste) volgfocuskit die wijzigingen zou moeten aanbrengen het medium schoot in het spel van een kind. De app is misschien een beetje buggy, maar de betrouwbaarheid is zeker verbeterd in de tijd dat ik de gimbal heb gebruikt nadat Zhiyun een paar updates had uitgebracht, dus het lijkt erop dat Zhiyun op de lange termijn de Weebil S gaat ondersteunen, iets wat we heb ik altijd graag gezien.

Over het algemeen is het een geweldige gimbal met een geweldige waardepropositie en zal zowel beginners (zoals ik) als professionals aanspreken.

Even een waarschuwing, als u iets koopt via onze links, krijgen we mogelijk een klein deel van de verkoop. Het is een van de manieren waarop we de lichten hier aanhouden. Klik hier om meer informatie te verkrijgen. Voor dit onderzoek is een voorbeeldeenheid verstrekt.