Review: Senstroke – Speel drums op elk oppervlak, overal en altijd

Toen Senstroke me oorspronkelijk werd voorgesteld, was ik best opgewonden om het uit te proberen. Voor degenen die mij niet kennen buiten KnowTechie, ik ben een drummer met meer dan 20 jaar ervaring. Als ik geen echte akoestische kit speel, ben ik meestal in de garage te vinden op mijn elektronische drums. Het is veel stiller dan het echte werk en stelt me ​​in staat om op alle uren van de nacht te oefenen.

En dat is dezelfde belofte die Senstroke op tafel legt. Hiermee kan iedereen overal en altijd drummen. Met behulp van Bluetooth-technologie maken Senstroke-sensoren verbinding met je drumstokken en voeten. Elke keer dat de sensor een trilling of stoot waarneemt, wordt er een geluid geactiveerd.

Op papier is dit allemaal logisch, maar de app is een heel ander verhaal. Maar daar komen we zo op. Laten we het eerst hebben over het installatieproces.

Instelling

Afbeelding: Kevin Raposo/KnowTechie

Ik heb veel ervaring met elektronische drums en het stemmen van dingen om ze te laten klinken zoals ik dat wil. Dus ik dacht dat het opzetten van Senstoke heel gemakkelijk zou zijn. En voor het grootste deel was dat ook zo, maar er waren tijden dat ik zo gefrustreerd raakte dat ik het hele proces gewoon wilde opgeven en op de drums wilde springen.

Ongeacht hoe ervaren je bent met of zonder de batterij, het instellen van alles, van de hardware tot de app, zal waarschijnlijk enige tijd duren. Bij mij deed het dat tenminste.

Het monteren van de sensoren op de sticks spreekt voor zich, net als de voetsensoren. Kortom, de app leidt je door dit deel. En gelukkig is het koppelen van alle sensoren aan de app vrij eenvoudig. Tik gewoon op de knop op de sensor en de app herkent ze meteen. Vanaf hier kunt u toewijzen wat elke sensor doet. Het kan een rechter joystick, een linker joystick, een kickpedaal of een high hat-pedaal zijn. Dat is het gemakkelijke deel.

Het deel waar ik wat moeite mee had, was het kalibreren van de eigenlijke sensoren.

Dit is een van de voor gebruikers aanbevolen kalibratiemethoden. De meeste mensen kunnen dit niet / Afbeelding: Kevin Raposo

Kalibratie bestaat uit twee stappen. De eerste is om de sensor direct op een vlakke ondergrond te plaatsen. Dat is de makkelijke. Het laatste en laatste kalibratieproces is degene die me in de war bracht. Na talloze pogingen heb ik het nooit gekregen. Ik moest de website van Senstroke bezoeken en een video bekijken in hun helpsectie om erachter te komen. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen niet de moeite zullen nemen om daar naar te zoeken. Gelukkig zijn geen van deze kalibratiestappen vereist, maar worden ze zeker aangeraden.

Het is veilig om te zeggen dat ik voor een man die een technische blog runt en talloze apparaten recenseert, wat moeite had om dit allemaal op te zetten. Het kostte me zelfs wat tijd om alles op te lossen. Dus mijn enige suggestie hier is om de website van het bedrijf volledig te gebruiken om eventuele problemen of installatievragen op te lossen. Dit zal u veel tijd besparen.

Prestatie

Afbeelding: Senstroke

Dus hoe werkt het echt? Persoonlijk is het niets voor mij. Latentie is een groot probleem als het gaat om de prestaties van Senstroke. Voor degenen onder u die het niet weten, latentie, in dit geval, is de tijdsvertraging tussen het moment dat een drumpad wordt aangeslagen en het moment dat het systeem een ​​geluid produceert. Gewoonlijk wordt latentie gemeten in milliseconden. Ik kan je geen exact getal geven als het gaat om de latentie van Senstroke, maar het aantal is hoog. Er is een flinke vertraging.

Wat u niet wist voordat u dit allemaal probeerde en instelde, is dat het bedrijf voorstelt om een ​​aangesloten hoofdtelefoon of een luidspreker te gebruiken die fysiek is aangesloten op uw smartphone of tablet. Tijdens de eerste paar pogingen gebruikte ik mijn AirPods, dus de latentie was erg hoog. De sensoren zelf zijn verbonden via Bluetooth en wanneer je dat verdubbelt met een koptelefoon, vergroot je de latentie.

Toen ik de koptelefoon op mijn telefoon aansloot, daalde de latentie aanzienlijk, maar het was pijnlijk duidelijk dat deze nog steeds aanwezig was. Ik heb zelfs geprobeerd de gevoeligheid van de sensor aan te passen, maar dat zorgde alleen maar voor meer problemen. Voor mij persoonlijk wist ik dat ik genoeg had en dat er niets was om me op de been te houden.

Kijk, als drummer is timing alles. Ik kon niet eens een eenvoudig ritme aanhouden met Senstroke. Het was erg frustrerend. En na het bekijken van enkele demovideo’s van het apparaat, ontdekte ik dat in elke video die ik keek, ook geen van de drummers het bij kon houden. De enige manier waarop iemand kan bewijzen dat ik ongelijk heb, is als ze dit apparaat kunnen gebruiken en tegelijkertijd een metronoom kunnen spelen. Ik kon het niet doen. De latentie was te pijnlijk.

Ik raad aan?

Afbeelding: Kevin Raposo/KnowTechie

Waarschijnlijk niet. Senstoke kan heel leuk zijn, zeker, maar het is niet voor een muzikant die zijn drumvaardigheden probeert te ontwikkelen. Dit is geweldig voor mensen die gewoon wat lawaai willen maken of geweldig voor een kind dat net met muziek bezig is. Voor een ervaren drummer is het het beste om wat basis oefenpads of een speciaal elektronisch drumstel te kopen. Ze zullen je beter maken. Heck, zelfs iets simpels als een paar stokjes zou waarschijnlijk beter zijn.

Voor beginners is dit misschien de moeite waard, maar uiteindelijk wil je overstappen op iets beters, zoals een echt drumstel. Onthoud dat timing alles is, en als je beats worden vertraagd door latentie, leer je alleen maar slechte gewoonten, en als je leert drummen, zijn slechte gewoonten een moordenaar. Je wilt het op de juiste manier leren en ik ben bang dat je die ervaring niet opdoet met Senstroke.

Het 4-sensorpakket van Senstroke plus een paar drumsticks is te koop op de website van het bedrijf voor $ 260, terwijl hun Amazon-pagina het beschikbaar heeft voor $ 250 zonder de drumsticks.

Aanbevelingen van de redactie:

Even een waarschuwing, als u iets koopt via onze links, krijgen we mogelijk een klein deel van de verkoop. Klik hier om meer informatie te verkrijgen. Ten behoeve van deze review is een voorbeeldeenheid aan KnowTechie verstrekt.