Review: Cyberpunk 2077: alles is vervangbaar, inclusief deze review

Cyberpunk 2077 was al bijna tien jaar in ontwikkeling voordat we een solide releasedatum hadden, en zelfs toen werd de release meerdere keren teruggeduwd. In een evenwichtsoefening om aandeelhouders en fans tevreden te houden, haastte CDPR zich door de laatste paar maanden van ontwikkeling, en dat is te zien.

Hoewel we genoten van onze tijd in Night City, was die gehaaste, krakende ontwikkelingshel misschien beter gediend door de game nog een tijdje op ijs te houden, zodat zowel de ontwikkelaars als het QA-team meer tijd hadden om de game op te poetsen.

Dat gezegd hebbende, CDPR heeft een redelijk goede staat van dienst in het niet verlaten van games zodra ze zijn uitgebracht, zoals blijkt uit The Witcher 3 die meer dan een jaar na de release gratis inhoud en bugfixes krijgt, en dat houdt geen rekening met de talloze correcties die gebeurde toen het werd betaald. DLC is uit. Met Cyberpunk 2077 nu een paar maanden na de release, en meerdere revisies en andere tweaks, hoe is de staat van Night City vandaag?

Betreed de nachtstad

De wereld die Cyberpunk 2077 bewoont, speelt zich af in Night City, een donkere, door misdaad geteisterde metropool die bijna net zo imposant is als zich uitstrekt tot in de omliggende woestenijen. Oorspronkelijk gebouwd als een lichtend voorbeeld waar misdaad en armoede niet bestonden, hebben decennia van heerschappij, eerst door de menigte en vervolgens door bedrijven, het in een beerput veranderd.

Die beerput werd zo’n vijftig jaar voor de gebeurtenissen van het spel verpletterd door een tactische atoombom die Johnny Silverhand op het hoofdkantoor van Arasaka Corporation liet vallen, waardoor de rocker’s plaats in de geschiedenis onmiddellijk werd versterkt. Wie wist toen dat hij terug zou komen voor een toegift?

De wereld die CDPR heeft opgebouwd bestaat uit gelijke delen vuil, verval, glanzend chroom, neon en al het andere dat je zou verwachten van een RPG-systeem dat de boeken van William Gibson als bron gebruikte. Van de bodem van het afval in de riolen tot de Corpo-loonslaven die de glazen torens bewonen, ze worstelen allemaal om te overleven in de meest vrije vrije markten. Moord en chantage zijn net zo geldige bedrijfstactieken als spreadsheets en aandelenopkopen.

De meeste opstartbugs lijken te zijn verholpen, maar ik zie nog steeds items door oppervlakken knippen en dingen zoals bekers die in de lucht worden opgehangen zodra personages zijn gevallen. Toegegeven, dat is een klein probleem, en lang niet zo baanbrekend als sommige van de andere bugs, waardoor ik het spel wekenlang niet kon laden totdat het werd gepatcht.

Je zou kunnen zeggen dat de game snel werd uitgebracht, maar CP2077 is verre van de enige AAA-titel die is uitgebracht met grote problemen, en het zal zeker niet de laatste zijn. Misschien de opwinding van de lanceringsdag temperen en pre-orderen uitstellen, in ieder geval totdat je enkele onafhankelijke beoordelingen ziet.

De Corpo die te veel zag

Na een uitgebreid scherm voor het maken van personages waarin je zo ongeveer alles kunt veranderen (behalve je voornaamwoorden), kruip je in de huid van V, een huurling die zijn best doet om te overleven en zich een weg naar de top te vechten in Night City.

Er is een goede keuze bij het maken van personages met betrekking tot welke achtergrond je personage zal hebben tussen drie opties:

straatkind – Je groeide op in de straten van Night City, met een grondige kennis van de straten, bendes en jargon.nomadisch – Je groeide op in de woestijnen buiten Night City en verliet je oude clan om een ​​nieuw leven voor jezelf op te bouwen.lichaam – Een veelbelovende contraspionage-officier in Arasaka, jij draait de rollen tegen hem om, met zijn corp-cyberware uitgeschakeld en zijn dienstverband beëindigd.

Die keuze geeft je nieuwe dialoogopties gedurende het spel, gebaseerd op je kennis, en ook hoe de proloog van het spel verloopt, de paar langere uren aan het begin die je helpen om in de stroom van Night City te komen, en de elementen van het spel. . Oh wie houd ik voor de gek, hij gooit je in het diepe, gaat ondersteboven en daagt je uit om te zwemmen voor de veiligheid. Toch is het niets vergeleken met hoe hectisch het later kan worden, dus wees daar blij mee.

Het is een interessante manier om het spel te beginnen, waarbij alle drie Lifepaths met hetzelfde resultaat eindigen, een samenwerking met Jackie Welles terwijl je je leven opnieuw opbouwt met steeds grotere klussen. Ik speelde alle drie, voordat ik me op het Corpo Lifepath vestigde, omdat het verhaal over de val uit de gratie te mooi was om te laten liggen.

De eerste act is snel, omdat je bekend raakt met de systemen van het spel, zoals vechten en hacken. Het grootste deel van dit gedeelte wordt gedaan met Jackie op sleeptouw, en je krijgt echt een idee van de band tussen deze twee huurlingen. Dat verandert allemaal aan het einde van Act 1, maar ik probeer weg te blijven van spoilers, dus ik ga niet in detail.

Als Cyberpunk 2077 een FPS-verhaal op rails was geweest voor de rest van de game, zou ik daar prima mee in zijn geweest. De formulering van CDPR is genuanceerd en boeiend, zelfs als sommige van de problemen niet met bijzondere gevoeligheid worden behandeld. Dat is het echter niet, en het spel vertakt zich meer in een traditionele open-wereld RPG.

Op dit punt kom je misschien in de verleiding om gas te geven en verder te gaan in het hoofdverhaal, maar weersta die verleiding. De side quest-ketens zijn net zo goed als het hoofdverhaal en dat wil je niet missen. Net als hun vorige games is CDPR meesters in het weven van een tapijt van in elkaar grijpende verhalen, en de drukte is het zeker waard.

Breng ook tijd door met ronddwalen in Night City; je weet nooit wat er kan gebeuren. Van straatbokswedstrijden, Cyberpsycho-premies die mogelijk het enige zijn dat gevaarlijker is dan jij, en de details van de dystopische toekomst, je zou het missen als je overal naartoe zou rijden.

Vaardigheden om rekeningen te betalen

Hoewel CP2077 meestal in de eerste persoon is, lijkt het meer op games zoals The Division. Verwacht vijanden met grote gezondheidsbalken, en vaker wel dan niet zullen hun wapens meerdere schoten maken om ze uit te schakelen.

Ik heb ook gemerkt dat ik niet echt veel heb hoeven kopen, behalve cyberware. De game gooit voortdurend wapens en uitrusting naar je toe, zo erg zelfs dat je tijdens een missie meerdere keren dingen uit elkaar haalt.

Het laatste dat u in gedachten moet houden, is dat welke vaardigheden en voordelen u ook krijgt van de vele, vele vaardighedenbomen; er lijkt niet veel verschil te zijn in de manier waarop je speelt. Mijn advies? Kies de vaardigheden die bij je speelstijl passen en er is geen haast om ze al vroeg te upgraden, dus verzamel die punten totdat je beslist welke kant je op wilt. Aangezien er 100.000 in-game valuta nodig is om punten te herverdelen, wil je niet vastzitten met dingen in een boom die je niet meer gebruikt.

Moet je Cyberpunk 2077 scratchen?

Cyberpunk 2077 had niet de beste lancering, maar nu de belangrijkste bugs zijn verholpen, is het een leuke rit door een gebrekkige stad. Als ik hier echt meta wilde krijgen, zou ik erop kunnen wijzen dat de gebreken van het spel een microkosmos zijn van de gebrekkige samenleving die is samengebracht in de Cyberpunk-overlevering, maar dan zou het commentaargedeelte me levend opeten.

CD Projekt Red heeft een talent voor het creëren van uitgestrekte open-wereldavonturen met bijna te veel te doen, en Cyberpunk 2077 is geen uitzondering. Ga naar binnen met je ogen wijd open en blijf voor de rit, het is een hoog octaangehalte, met neon verfraaide spanning helemaal.

Cyberpunk 2077 is beschikbaar voor PlayStation 4/5, Xbox One en Series X/S en pc.

Even een waarschuwing, als u iets koopt via onze links, krijgen we mogelijk een klein deel van de verkoop. Het is een van de manieren waarop we de lichten hier aanhouden. Klik hier om meer informatie te verkrijgen.