Raumfeld One S Review

De Raumfeld Stereo Cubes klonken fantastisch toen ik ze eerder dit jaar bekeek, en hoewel het boxy-ontwerp zeker in het oog sprong, maakte het het moeilijk om ze in elke kamer te installeren. De noodzaak om de twee luidsprekers met een fysieke kabel te verbinden was een andere hindernis, maar gelukkig zijn dit problemen die Raumfeld heeft opgelost met de One S.

Individueel verkrijgbaar voor £ 200, of als een paar voor £ 250, elke One S heeft echte draadloze connectiviteit voor draadloze stereokoppeling. Met de zwart-witte kleuropties kun je de luidspreker afstemmen op je interieur, net als de Stereo Cubes, maar ze gebruiken allebei dezelfde zwarte stoffen roosters om de onderliggende drivers te beschermen.

Door de ondiepe, rechthoekige vorm is elke One S aanzienlijk compacter dan de Stereo Cubes, en door het gebruik van met siliconen beklede knoppen is de luidspreker vochtbestendig, waardoor het een uitstekende keuze is voor gebruik in de keuken. Je moet ook een rubberen hoes plaatsen om de Ethernet- en USB-poorten aan de achterkant te beschermen. De laatste werkt ook als handig oplaadpunt voor smartphones of als een manier om muziek af te spelen die is opgeslagen op een flashstation. Helaas mist de One S aux-ingangen, terwijl de Stereo Cubes RCA-connectoren hadden. Als je een paar hebt, kun je je analoge bron aansluiten en de audio streamen naar andere Raumfeld-luidsprekers in je opstelling.

Raumfeld One S-aansluitingen

Het lijkt misschien vrij minimaal, maar de One S maakt goed gebruik van het beperkte aantal fysieke knoppen. De vier directe toegangsknoppen aan de bovenkant van de luidspreker kunnen worden geconfigureerd via de Raumfeld-apps voor iOS en Android om direct je favoriete albums, afspeellijsten of internetradiostations af te spelen. Het paar witte status-LED’s aan de voorkant gloeien tot een opvallend niveau, dus ik was blij te zien dat ze via de app kunnen worden uitgeschakeld.

Je hoeft de One S niet met een kabel op je netwerk aan te sluiten; elke luidspreker heeft ingebouwde 802.11n Wi-Fi. Niet alleen wordt de snellere 802.11ac-standaard echter niet ondersteund, maar deze is ook beperkt tot de 2,4 GHz-band.De enige goedmaker is dat je geen aparte draadloze hub nodig hebt, zoals bij oudere Sonos-systemen. De optionele uitbreidingsdoos van Raumfeld creëert een speciaal draadloos netwerk, maar ik heb nooit een reden gevonden om het te gebruiken; Tracks met hoge resolutie worden naadloos afgespeeld vanaf een NAS wanneer verbonden via 2,4 GHz 802.11n Wi-Fi.