Rara.com Review

Muziekstreaming is een soort heilige graal: een manier voor artiesten en platenlabels om geld te verdienen aan gebruikers die verwachten dat alles onmiddellijk beschikbaar is tegen verwaarloosbare kosten. Dat is veel gevraagd, maar voor veel gebruikers is toegankelijkheid vaak belangrijker dan prijs.

Met dit in gedachten heeft Rara.com contact opgenomen met de drie overgebleven grote platenlabels (Sony, Warner en Universal, die bezig is EMI over te nemen) en met een groot aantal onafhankelijke bedrijven om een ​​enorme muziekcatalogus voor uw betaalde webgebaseerde muziekstreamingservice. In tegenstelling tot rivalen Spotify en Last.fm heeft Rara geen gratis optie. In plaats daarvan kunt u de service drie maanden proberen voor 99 pence per maand; de prijs gaat dan omhoog naar £ 5 als je Rara alleen via je webbrowser wilt openen, of £ 10 als je de Android-app wilt gebruiken om muziek naar een compatibele telefoon of MP3-speler te streamen.

Als je een pc gebruikt, is Rara een webgebaseerde service – er is geen optie om muziek naar je pc te downloaden voor offline luisteren, hoewel je muziek in de cache kunt opslaan als je de mobiele versie van de service op een Android-apparaat gebruikt. Of je nu de mobiele of webgebaseerde versie gebruikt, Rara gebruikt Dolby Pulse, een variant van HE AAC v2 met bitsnelheden tussen 42kbit/s en 72kbit/s. Audio klinkt geweldig, hoewel de 320 kbit/s Ogg Vorbis-stream van Spotify Premium een ​​klein voordeel heeft als je op een pc luistert.

Wanneer u op een albumillustratie klikt, krijgt u een weergave van de tracklijst te zien, van waaruit u tracks aan afspeellijsten kunt toevoegen; we hadden hier liever een aanpasbaar venster gehad; Klik om te vergroten

Rara richt zich op samengestelde afspeellijsten, stations genaamd, op basis van genre, tijdperk, stemming en andere inhoud. Hoewel we in eerste instantie sceptisch waren, overtuigden de variëteit en kwaliteit van de playlists ons vrijwel direct. De eerste punkhit die we kregen bevatte een zeer geloofwaardige mix van bijvoorbeeld Bad Religion, Sham 69 en The Misfits. De meeste andere zenders produceerden selecties van gelijke kwaliteit, hoewel sommige zouden profiteren van iets smallere genredefinities. Het elektronische station is een goed voorbeeld; Hoewel Castles in the Sky en Portishead’s Glory Box van Ian Van Dahl als elektronisch gekwalificeerd worden, zijn ze niet per se de meest natuurlijke metgezellen op een afspeellijst. Het Dance & House-station is zelfs nog onverklaarbaarder, omdat het een afspeellijst produceerde met Cascada, deadmau5 en The Chemical Brothers voordat Rick ons ​​rolde met de originele jaren 80-versie van Never Gonna Give You Up, gevolgd door de bekende housemuziek reuzen The Spice Girls.

Geen van de afspeellijsten verandert van de ene dag of zelfs de andere week op de andere, wat betekent dat je je snel zult vervelen als je veel naar muziek luistert. Gelukkig is het gemakkelijk om je eigen afspeellijsten te maken, hetzij door handmatig naar je favoriete artiesten te zoeken of door nummers toe te voegen uit de door Rara voorgestelde afspeellijsten. Een plusteken naast elk nummer brengt je naar een scherm waarmee je het kunt toevoegen aan je wachtrij, een bestaande afspeellijst of een nieuwe afspeellijst. Het is niet zo handig als het maken van afspeellijsten in Spotify, met zijn vertrouwde klik-en-sleep-interface, maar het werkt.