Philips Fidelio E6 review – hands-on

Philips heeft zijn assortiment Surround on Demand-soundbars en -luidsprekers de afgelopen jaren geleidelijk uitgebreid en nieuwe manieren toegevoegd om uw tv te upgraden met audioversterking aan de voorzijde, die vervolgens wordt losgekoppeld voor draadloos surround-geluid. De Fidelio E6 is de nieuwste in de serie, een evolutie van de Fidelio E5 van vorig jaar die uitgebreide Bluetooth-mogelijkheden en een virtueel middenkanaal krijgt om 5.1-geluid te creëren zonder dat een fysieke luidspreker voor uw tv nodig is.

Voor het dagelijks luisteren naar tv en muziek werkt de Fidelio E6 als een paar stereoluidsprekers, maar wanneer u klaar bent om een ​​film in surround sound te kijken, gaat de bovenkant van elke luidspreker omhoog en activeert een interne batterij. Vervolgens kun je ze overal in de kamer plaatsen voor meeslepend surround-geluid, dankzij een gepatenteerde draadloze verbinding met het hoofdsysteem. Net als voorheen laden de hoofdluidsprekers de draadloze component op wanneer u ze in het dock plaatst, met behulp van een set contactterminals. U zou tussen de zes en acht uur batterijduur van elke satelliet moeten krijgen.

Tot nu toe zeer vergelijkbaar met de uitgaande Fidelio E5, maar de E6 gaat nog een stap verder. Elke draadloze luidspreker kan worden gebruikt als zijn eigen Bluetooth-luidspreker, of u kunt de twee koppelen voor stereoweergave vanaf een smartphone, tablet of ander Bluetooth-apparaat. De hoofdluidsprekers fungeren nu ook als hun eigen Bluetooth-paar, wat betekent dat één systeem drie muziekbronnen tegelijk kan afspelen, in verschillende kamers. Het hoofdsysteem heeft het voordeel dat je de draadloze subwoofer gebruikt om wat extra bas aan je muziek toe te voegen; draadloze satellieten moeten het zonder doen.

Als het tijd is om een ​​film te zien, verbergen de hoofdluidsprekers nog een geheim. Een schuine driver binnen elke stapel wijst naar buiten om een ​​gefocuste geluidskegel tussen het paar te creëren, waardoor in feite een vijfde virtueel audiokanaal wordt gevormd. Dit betekent dat je 5.1-films kunt kijken zonder dat je een vijfde fysieke luidspreker onder je tv nodig hebt. Het effect is echt indrukwekkend, met een duidelijke scheiding tussen het linker- en rechterkanaal en het midden wanneer je direct in de sweet spot tussen elke luidspreker zit. Beweeg zijwaarts en het effect zal minder overtuigend zijn, maar het werkt prima als je tv direct voor je bank staat. Het surround sound-effect wordt ondersteund door automatische kamerkalibratie, wat betekent dat geluiden uit de goede richting lijken te komen, zelfs als je de draadloze satellieten niet in een perfect vierkant kunt plaatsen.

Andere nieuwe toevoegingen zijn Spotify Connect en Google Cast, wat betekent dat je het afspelen rechtstreeks vanuit de respectievelijke apps kunt regelen. Verder blijft het exterieurdesign hetzelfde, met een mix van stof, echt hout, aluminium en echt leer dat klasse uitstraalt. Met een hoogte van slechts 40 cm wanneer ze gestapeld zijn, doen ze geen afbreuk aan uw tv-beeld wanneer ze dicht bij elkaar worden geplaatst.

Philips Fidelio E6 3

Of het nu gestapeld of afzonderlijk gebruikt wordt, het is duidelijk dat de Fidelio E6 een eersteklas geluidssysteem is. Het is ook toekomstbestendig, met volledige 4K-doorvoer op de HDMI-ingangen om ervoor te zorgen dat je het kunt gebruiken met UHD Blu-ray-schijven wanneer ze volgend jaar massaal aankomen.

De Fidelio E6 zal naar verwachting in oktober van dit jaar in heel Europa worden gelanceerd, maar met een adviesprijs van € 899 zal hij zeker niet goedkoop zijn. Als een permanent 5.1 surround sound-systeem echter geen optie is waar je woont, lijkt het zeker de beste optie. We zullen precies ontdekken hoe goed de Fidelio E6 presteert wanneer we hem een ​​​​volledige beoordeling geven, iets dichter bij de lancering.