Panasonic Lumix CM1 review – hands on

Toen Panasonic eerder deze week tijdens de Photokina-persconferentie de Lumix CM1 aankondigde, wisten we niet wat we ervan moesten denken. Was het een ietwat stevige smartphone met een verbeterde camerasensor aan de achterzijde, of was het een zeer slanke premium compactcamera die ook een simkaartsleuf heeft?

Na met de mensen te hebben gesproken die het tot leven hebben gebracht en er vandaag wat plezier mee hebben gehad, hebben we het gevoel dat we klaar zijn om die vraag te beantwoorden en je een aantal diepgaande eerste indrukken te geven.

Cruciaal is dat de CM1 nergens Panasonic op de voor- of achterkant van het apparaat vermeldt; het is een Lumix-product, wat betekent dat de camera voorrang heeft op alle smartphonefuncties. Met een kunstleer en een echt metalen afwerking rond het frame, past hij precies bij de rest van het Lumix-cameraassortiment en voelt hij aan als een premium apparaat. Het zou ook niet misstaan ​​naast een Vertu-smartphone, wat suggereert dat het de looks heeft om het forse prijskaartje te ondersteunen – ongeveer € 900 wanneer het later dit jaar op geselecteerde markten wordt gelanceerd.

Met een dikte van 21 mm ligt hij veel steviger in de hand dan je gemiddelde smartphone, maar dit zorgt voor een veel natuurlijkere opnamepositie. Een fysieke ontspanknop met middenfocus en een speciale “camera-ontspanknop” die de camera-app onmiddellijk start en bevredigend terug op zijn plaats schuift, draagt ​​bij aan de “camera eerst”-indruk.

Je krijgt geen optische zoom zoals bij Samsung’s Galaxy K Zoom, maar de door Leica gebouwde f/2.8-lens zou dieptevervaging en bokeh-effecten aan je foto’s moeten kunnen toevoegen. Met een handmatige bedieningsring rond de lens, een primeur voor dit type product, kun je de digitale zoom, sluitertijd, ISO en witbalans aanpassen, terwijl je met de camera-app de opnamemodi, scherpstelling en meting kunt aanpassen en zelfs in RAW kunt fotograferen. Er is een brede selectie van opnamemodi, waaronder PASM en scèneselectie.

Helaas konden we onze voorbeeldopnames na een korte oefenrun niet met ons maken, dus het is onmogelijk om een ​​definitief oordeel te vellen over de beeldkwaliteit. Cruciaal is dat het aanzienlijk beter moet presteren dan bestaande smartphones om de extra prijs en het volume te rechtvaardigen, maar de 1-inch, 20-megapixelsensor is veel groter dan elk ander apparaat dat momenteel op de markt is, met meer dan vijf keer het oppervlak van een smartphone. Galaxy S5. dus u moet de overhand hebben op het gebied van detail.

Voorbeeldfoto’s zagen er prachtig uit op het 4,7 inch Full HD LCD-scherm. Het komt misschien niet helemaal overeen met de QHD-schermen van Samsung’s LG G3 of Galaxy Note 4, maar het paneel met een resolutie van 1920 x 1080 zag er nog steeds scherp, helder en kleurrijk uit. De kijkhoeken waren binnenshuis uitstekend onder fel licht, maar hoe het buiten in direct zonlicht omgaat, valt nog te bezien.

In tegenstelling tot andere hybride smartphone/camera-apparaten die we in het verleden hebben getest, is de CM1 ongelooflijk wendbaar. Het springt naar de aangepaste camera-app van Panasonic, die de Venus-beeldengine gebruikt die te vinden is in de onlangs aangekondigde LX100 premium compact, met minimale vertraging, en brengt je vervolgens rechtstreeks terug naar Android. Panasonic heeft het besturingssysteem van Google niet vastgelopen met aangepaste skins of apps, en met een Qualcomm Snapdragon 801 quad-core CPU met een snelheid van 2,3 GHz die de kracht levert, zou Android 4.4 KitKat in staat moeten zijn om alles aan te kunnen wat je maar kunt bedenken.

De CM1 kan video opnemen met resoluties tot 4K, maar slechts met 15 frames per seconde. Dit komt omdat de camera de Venus-beeldprocessor gebruikt in plaats van de Qualcomm-chip die het Android-besturingssysteem aandrijft; we hadden graag de optie gezien om op 30p op te nemen met behulp van de Qualcomm CPU.

Het heeft zo ongeveer alles wat je zou verwachten van een moderne high-end smartphone, inclusief Wi-Fi, 4G LTE, Bluetooth en NFC-connectiviteit, 16 GB opslag aan boord, ondersteuning voor microSD-kaarten om tot 128 GB externe ruimte toe te voegen, en volledige toegang tot de Google Play Store. De 2.600 mAh-batterij is veel groter dan wat normaal in een compactcamera wordt aangetroffen, maar hoe hij als alledaagse smartphone meegaat, valt nog te bezien.

UPDATE 14/11/14 – bevestigd voor Britse release, prijs en winkellocaties hieronder

Hoewel een lancering in het VK niet was gepland op het moment van lancering, veranderde het bedrijf van gedachten na positieve feedback van klanten en zal het op 1 december een klein aantal telefoon/camera-hybriden naar Groot-Brittannië brengen. Je moet naar een van de zeven fysieke winkels gaan en een kleine vragenlijst invullen om je apparaat te beveiligen, en zelfs dan is het een eerste hand, het eerst maalt deal, maar we hopen dat de toewijzing van CM1 tegen het einde zal worden verbroken van de lanceringsdag. .

Panasonic verwacht dat de CM1 ongeveer € 899 zal kosten wanneer deze tegen het einde van het jaar in Frankrijk en Duitsland (in beperkte hoeveelheden) wordt gelanceerd, wat neerkomt op ongeveer £ 700 exclusief btw. Met belastingen kost het £ 799,99 hier in het VK. Dat klinkt misschien duur voor een smartphone, maar is dat ook zo? Canon’s onlangs aangekondigde Powershot G7 X van £ 580, die ook een 1-inch sensor heeft, is bijna drie keer zo dik en kan alleen foto’s of video maken; de CM1 functioneert als een volwaardige Android-smartphone, en een goede. Velen vinden het echter moeilijk om het smartphone-gedeelte van het apparaat als secundair te beschouwen, aangezien ons leven nu draait om het gebruik ervan.

We denken dat een vergelijkbare camera, die nog steeds op Android draait maar zonder mobiele connectiviteit, een breder publiek zou kunnen vinden; het zou nog steeds in je zak glijden, en hoewel je verbinding zou moeten maken met wifi om je foto’s te delen, zou de prijs aanzienlijk lager moeten zijn. Wanneer Panasonic er zeker van is dat het de wateren heeft getest met de CM1, zal het interessant zijn om te zien waar het concept naartoe gaat.

We zouden graag onze dunste smartphone inruilen voor een aanzienlijk betere camera die ook kan bellen en Facebook kan checken, en we kunnen niet wachten om hem een ​​volledige recensie te geven.