OPPO Band Style Review: OnePlus Band Plus One Band

OPPO maakte vorig jaar zijn debuut in India in de categorie slimme wearables toen het de super indrukwekkende OPPO Watch lanceerde (zie video). Dit jaar heeft OPPO besloten om deel te nemen aan de fel omstreden fitnessbandcategorie door de OPPO-bandstijl te lanceren. Nu, voor niet-ingewijden, lanceerde Oneplus onlangs de Oneplus Band (volledige recensie) in India, wat technisch gezien slechts een rebranding was van de OPPO Band die in China werd gelanceerd. OPPO Band Style is in wezen exact hetzelfde product, met slechts een beetje ‘stijl’ toegevoegd om het er anders uit te laten zien. Maar dat is genoeg om er een beter product van te maken, en nog belangrijker, heeft het wat nodig is om de Mi Bands en Honor Bands uit te dagen die dit segment al een tijdje beheersen? Ik gebruik de OPPO-band nu ongeveer een maand en hier is alles wat je moet weten voor het geval je van plan bent er een te kopen.

OPPO Band Style Review: constructie en ontwerp

De ‘Style’ in de naam van OPPO Band Style komt van het feit dat het wordt geleverd met een nieuw type riemontwerp. De centrale kunststof module van de OPPO Band wordt in een metaalachtig frame geplaatst, dat vervolgens wordt verbonden met siliconen banden. Het ziet er anders uit? Oké, ja. Maar ziet het er stijlvol of beter uit dan andere slimme polsbandjes? Ik weet het niet zo zeker. Alles is zo klein dat het qua esthetiek nauwelijks verschil maakt. Ik had hier graag wat nieuwe funky kleuropties of unieke patronen met patronen gezien. Hoe dan ook, er is ook de gewone zwarte riem inbegrepen, die in feite de exacte replica is van wat je op de Oneplus Band krijgt.

Het ontwerp is over het algemeen vrij lichtgewicht en met slechts 22 gram zou je de band nauwelijks om je pols voelen. Bovendien is hij waterdicht tot 50 meter, dus je kunt hem gebruiken onder de douche of in de zee, als we dat hieronder mogen doen. Een groot probleem met het OPPO Band-ontwerp is dat het nog steeds het archaïsche ontwerp gebruikt om de kernmodule uit de riem te moeten werpen om het op te laden. Dat is gewoon een onnodige rompslomp, en we hebben al gezien dat de erebands en Mi-bands met nieuwe magnetische opladers komen sinds hun laatste generatie updates.

OPPO Band Style Review: weergave en gebruikersinterface

Vooraan krijg je een 1,1-inch AMOLED-scherm omringd door grote randen rondom, wat tot dit jaar vrijwel de norm was in fitnessbandmarkten. We hebben al producten zoals de Honor Band 6 en de Mi Band 6 die veel grotere schermen bieden. Dus er is hier niets echt *elegant*. Het scherm zelf is echter niet slecht, het heeft pittige kleuren en wordt behoorlijk helder, zelfs voor helder buitengebruik, en je kunt de helderheid van het scherm selecteren uit 5 vooraf ingestelde niveaus. Ik heb het meestal op de bovenste 2 lagen gebruikt, maar voor binnen kun je het gemakkelijk op een lagere laag gebruiken.

De enige klacht met een dergelijk schermformaat is dat de inhoud te klein is om comfortabel te kijken, vooral tijdens het sporten. Geef waar het moet, de pittige kleuren van het scherm en de goede contrastniveaus zorgen ervoor dat tekst er superscherp uitziet, maar je zult nog steeds moeten stoppen met wat je doet om te lezen wat er op het scherm staat. Dit is iets dat je op een groter scherm kunt vermijden.

Er is hier geen fysieke knop aanwezig, dus alle navigatie verloopt via het touchscreen. Door van links naar rechts te vegen, kunt u door de wijzerplaten bladeren, terwijl u door omhoog of omlaag te vegen alle hier beschikbare menu-opties weergeeft. Een enkele tik op het startscherm geeft je een snelle blik op je activiteitsgegevens en de batterijstatus van de band. De gebruikersinterface-ervaring is bevredigend, zonder haperingen of vertragingen van welke aard dan ook.

OPPO Band Style Review: functies en activiteiten volgen

Zoals ik eerder al zei, is het hoofdproduct hier hetzelfde als Oneplus Band. U krijgt dus dezelfde 13 fitness-trackingmodi, plus 24-uurs hartslagmeting en bloedzuurstof (SpO2)-monitoring die deze band automatisch kan doen, maar alleen terwijl u slaapt. Onnodig te zeggen dat OPPO Band ook je slaap kan volgen. De algehele volgervaring hier was redelijk, hoewel ik een paar onregelmatigheden opmerkte die ik ook op de Oneplus Band opmerkte. Vooral tijdens trainingen lijken de hartslaggegevens echt verkeerd te zijn of blijven ze ongeveer 2-3 minuten achter. Je kunt hier meer over zien in mijn Oneplus Band-videoreview:

Wat betreft slimme functies, de band ondersteunt meldingen van alle veelgebruikte apps, en er is ook aparte pictogramondersteuning voor allemaal, wat geweldig is. Net als bij andere bands kun je echter niet reageren op meldingen, hetzelfde geldt voor oproepen. Dan zijn er uw gebruikelijke functies zoals timer, stopwatch, alarmen, enz. Oh, en je kunt het afspelen van media ook bedienen via de OPPO-band, maar helaas kun je deze functie niet gebruiken als je aan het trainen bent, wat het een beetje overbodig maakt.

Wat de levensduur van de batterij betreft, kon ik 8-9 dagen gebruiken voordat ik de band opnieuw moest opladen. Het is absoluut een welkome verbetering ten opzichte van het uithoudingsvermogen van 6-7 dagen van de Oneplus Band; maar het schiet nog steeds tekort bij de Mi Band 5 en Honor Band 6, die tot 2 weken tussen oplaadbeurten kunnen duren. Voor het opladen krijgen we een magnetische basis van het USB-type die ongeveer 1,5 uur nodig heeft om volledig op te laden. Zoals ik al eerder zei, ben ik geen fan van het omslachtige proces van het moeten verwijderen van de band van de riem om hem op te laden.

OPPO Band Style Review: app-ervaring

OPPO Band gebruikt OPPO’s HeyTap-gezondheidsapp om verbinding te maken met uw smartphone. Geen gokpunten, de HeyTap-app is een pixel-voor-pixel replica van de Oneplus Health-app (of andersom, wat je boot ook drijft). Het is een aantrekkelijke app, met kleurrijke grafieken en gegevens, maar de feitelijke informatie en analyse is vrij eenvoudig. De Huawei Health-app en de Zepp-app van Amazfit leveren zeker veel betere informatie en functies voor het volgen van de gezondheid.

Ook kan de Heytap-app je gegevens nog niet opslaan, dus als je ooit van telefoon wisselt of de app opnieuw moet installeren, zijn al je oude gegevens verdwenen. Dit verslaat in feite het hele doel van het hebben van een account en inloggen op uw fitness- / gezondheidsgegevens in deze app. Voor de context: zelfs Xiaomi’s nieuwe Xiaomi Wear-app heeft mijn gegevens van de Redmi Band van vorig jaar intact in de app gehouden. Hetzelfde geldt voor het aanbod van Huawei en Amazfit, waarmee al uw gegevens van meerdere apparaten gesynchroniseerd kunnen worden met uw account.

Dan zijn er enkele gemakkelijk te vermijden ergernissen, zoals eerst een wijzerplaat moeten verwijderen voordat je een nieuwe kunt toevoegen 1. Over het algemeen klopt de app-ervaring hier, maar er zijn zeker binnenkort een aantal verbeteringen nodig.

OPPO Band Style Review: oordeel en alternatieven

OPPO Band Style krijgt de basis goed met betrouwbare fitness-tracking en alle slimme functies die u van een fitnessband verwacht. Het probeert zich te onderscheiden door een nieuw soort bandontwerp aan te bieden, maar daar blijft het dan ook bij. Het schiet tekort vanwege de ondergemiddelde app-ervaring en het feit dat het absoluut niets nieuws op tafel brengt.

OPPO Band Style is te koop voor Rs 2.799, inclusief beide riemen in de doos. Als je de metalen ringband niet wilt, is de Oneplus-band beschikbaar voor Rs 2.299 en doet in feite alles wat de OPPO-band doet. voor veel toepassingen van derden. Het heeft echter geen SpO2-sensor. Dat gezegd hebbende, de Mi Band 6 is net om de hoek met een groter scherm en SpO2, als Xiaomi erin slaagt om het op 2.999 of minder te prijzen, zal het een gemakkelijke keuze zijn voor iemand die op zoek is naar de beste fitness-tracker-ervaring met een klein budget. Als het budget geen probleem is, raad ik je aan een kijkje te nemen naar de Honor Band 6 (videoreview), die met Rs 3.999 over het algemeen een veel beter product is met zijn prachtige grote AMOLED-scherm.

Wat betreft de bandstijl van OPPO, ik denk dat OPPO hier 2 aparte varianten van had moeten uitbrengen, met 2 verschillende bandstijlen en een wat lagere prijs. Het is geen slecht product, maar het is misschien niet de beste optie voor mensen die op zoek zijn naar de beste fitness-/gezondheidsvolgervaring. Wat betreft mensen die een fitnessband willen met een ontwerp dat opvalt, is OPPO Band Style de juiste keuze.

OPPO-bandstijl

2799 roepies

Wat is goed?