OnePlus Band review: springen op de ‘Fitness Band’-wagen

Als er één positief ding is dat ik van 2020 moest meenemen, dan is het dat de meesten van ons hebben geleerd hoe belangrijk het is om tijd te vinden om op zijn minst enige vorm van fysieke activiteit in ons dagelijks leven op te nemen. Het is dan ook geen wonder dat we in ons land een overvloed aan goedkope fitness-trackers en smartwatches zagen lanceren. Afgezien van de gebruikelijke Amazfit-, Xiaomi- en Honor-verdachten, zagen we enkele opmerkelijke debuten in de vorm van de Realme Band, Realme Watch Series en OPPO Watch, om er maar een paar te noemen. En nu zijn BBK-neef, heeft Oneplus zich aangesloten bij de fitnessmissie door zijn eerste fitnesstracker te lanceren, de Oneplus Band.

Toen ik voor het eerst geruchten hoorde over de lancering van een slimme band door Oneplus, was ik opgewonden, waarschijnlijk het meest dat ik ooit ben geweest over een product in deze categorie. Oneplus heeft een reputatie opgebouwd voor het maken van de meest verfijnde producten tegen een aantrekkelijke prijs. Neem bijvoorbeeld de Oneplus Nord (watch review), die waarschijnlijk nog steeds de meest gepolijste allround telefoon is in het sub-30K-segment. Onnodig te zeggen dat ik soortgelijke baanbrekende dingen verwachtte van de Oneplus Band. En nou, nu ik het ongeveer 10 dagen heb gebruikt, heb ik er veel over te zeggen. Dus hier is mijn volledige Oneplus Band-recensie.

Oneplus Band: Unboxing, constructie en ontwerp

De doos hier is een vrij standaard aangelegenheid, net als de inhoud van de doos. Je krijgt de band zelf, een oplaadstation met een USB Type-A-connector en enkele instructieboekjes. Aangekomen bij de band heb ik de zwarte kleurvariant bij me. Het is ook verkrijgbaar in marineblauwe en grijze kleuren, maar ik ben in de war waarom Oneplus geen gebruik heeft gemaakt van de rode kleur waar ze zo hard aan hebben gewerkt om mee te associëren. Om niet te zeggen dat het er slecht uitziet, maar in deze zwarte kleurvariant lijkt het eigenlijk op elke andere fitnessband die er is. Oneplus heeft in ieder geval besloten om de banden tweekleurig te maken, maar de grijze onderkant van de zwarte band is hier alleen zichtbaar als ik hem niet draag. Naar mijn mening had een beetje meer styling, misschien een rode rand rond het scherm of rode accenten op de gesp, enz., een groot verschil kunnen maken.

Terugkomend op wat we hier krijgen, het is een typische kernmodule die stevig wordt vastgehouden door de riem. Het aansluiten/loskoppelen van de kernmodule is ook een vrij eenvoudig proces, maar ik ben er niet per se een fan van om hem los te koppelen om op te laden. Ter referentie: de Mi Band 5 wordt al geleverd met een magnetische oplader die de band kan opladen terwijl deze nog aan de riem is bevestigd.

De riem zelf voelt goed aan op de huid en ik had geen probleem om hem continu te dragen, zelfs in bed. Het gewicht van 22 gram maakt het gemakkelijk om te dragen en te vergeten, maar er waren tijden dat ik wakker werd en de band om mijn pols vond. Dat komt doordat de pin waarmee de band wordt vastgemaakt niet te diep is. Hij worstelt om stabiel te blijven wanneer hij wordt geconfronteerd met de wrijving van mijn superzware quilt. Dat gezegd hebbende, had ik om de andere keer geen klachten over de pasvorm van de band, en hij bleef stevig aan mijn polsen plakken, zelfs tijdens lange trainingssessies.

De Oneplus Band wordt geleverd met een IP68-classificatie en is geclassificeerd voor 5ATM. Daarom kunt u het gebruiken in een douche, zwembad of elk ander water naar keuze. Over het algemeen is het ontwerp en de constructie van de Oneplus Band precies wat u van een product voor deze prijs mag verwachten. Verwacht gewoon niets bijzonders of innovatiefs. Spoiler alert, ik ga dit sentiment veel herhalen in deze recensie.

Oneplus Band: scherm en gebruikersinterface

De Oneplus Band heeft een 1,1-inch AMOLED-touchscreen met een resolutie van 126×294 pixels. Ik zal hier eerlijk zijn, de eerste keer dat ik hem aanzette, was ik een beetje teleurgesteld. Omdat het eigenlijke scherm zo klein is in vergelijking met het algehele dashboard van het apparaat. Maar het is geen dealbreaker, vooral als je bedenkt dat zelfs de Mi Band 5 in principe dezelfde weergavespecificaties heeft. Daarover gesproken, het scherm heeft een maximale helderheid van 450 nits en ik had geen probleem om het scherm buitenshuis te gebruiken. De touchscreen-ervaring is tot nu toe goed, swipes voelen natuurlijk aan en de responstijd is ook goed. Maar nogmaals, niets bijzonders, want ik krijg van tijd tot tijd wat haperingen of schokkerige animaties.

De gebruikersinterface zelf is vrij eenvoudig. Door schermveegbewegingen navigeren: Met veegbewegingen naar links/rechts kunt u wijzerplaten wijzigen. Door omhoog/omlaag te vegen, bladert u door de instellingen en trainingsopties die u krijgt. Er is geen ‘Home/Back’-knop, die actie gebeurt via een veegbeweging vanaf de linkerrand. Je hebt hier de mogelijkheid om meldingen van verschillende apps te ontvangen, maar je kunt er toch niet op reageren.

Oneplus Band: fitness en batterijtracking

Als je naar de sensoren aan boord gaat, krijg je continue hartslagmeting en slaapregistratie, plus SpO2-monitoring, een functie die ontbreekt in de Mi Band 5. Afgezien daarvan krijg je de gebruikelijke reeks versnellingsmeters enz., Die helpen om fysieke activiteit en beweging te detecteren . En nee, er is hier geen ingebouwde GPS, de band vertrouwt op je telefoon om GPS-gegevens bij te houden tijdens trainingen.

Over trainingen gesproken, Oneplus Band wordt geleverd met ondersteuning voor het volgen van 13 verschillende trainingsmodi, waaronder hardlopen binnen en buiten, wandelen, fietsen, zwemmen en nog een paar meer, zoals cricket, badminton en yoga. Ik kreeg niet de kans om deze allemaal te testen, maar over het algemeen leek het volgen van activiteiten prima te werken. Ik heb een paar hardloopsessies met de band gedaan en was ook blij met de gegevensweergave. Ik merkte echter enkele afwijkingen op met het volgen van de hartslag, omdat de band liet zien dat mijn hartslag maximaal 180 was terwijl ik aan het afkoelen was na een training of gewoon voor de tv zat. Maar tijdens mijn gebruik van 10 dagen gebeurde dit slechts 2-3 keer in totaal, dus doe wat je wilt.

Oneplus Band: Oneplus Health-app

Ik heb het keer op keer gezegd: een slimme wearable is maar zo goed als de bijbehorende app. Het afgelopen jaar heb ik talloze goedkope fitness-wearables gebruikt en ze bieden allemaal in principe dezelfde functionaliteit. En toch zou ik de meesten van jullie een Amazfit/Honor-product aanbevelen, alleen vanwege de solide begeleidende apps die ze hebben weten te bouwen. Met de OnePlus-band verwachtte ik dat de app-ervaring enigszins gemengd zou zijn, dit was pas de eerste poging. Maar jongen, was ik verrast! De app voelde veel beter aan dan de Realme- en OPPO-implementaties die we tot nu toe hebben gezien. Sterker nog, ik beoordeel het bijna op één lijn met de inspanningen van Amazfit en Huawei.

Je krijgt een groot aantal instellingen en opties om aan te passen aan je gebruik van de band, er is een behoorlijke verscheidenheid aan wijzerplaten om uit te kiezen. Honor en Xiaomi bieden echter zeker veel meer maatwerk op het gebied van wijzerplaten. Je hebt de mogelijkheid om een ​​afbeelding van je telefoon te gebruiken en er een wijzerplaat van te maken.

Maar wat het meest indruk op me maakte, was de algehele esthetiek van de app en hoe goed deze alle gegevens verzamelt en weergeeft. Er wordt een heleboel informatie aangeboden en het navigeren door de verschillende tabbladen voelde redelijk intuïtief aan. OnePlus heeft ons hart al jaren geregeerd met OxygenOS en ik hoop dat de OnePlus Health-app in de toekomst alleen maar beter zal worden. Bekijk mijn videoreview voor meer informatie over de app en hoe deze werkt:

Wat de levensduur van de batterij betreft, wordt de OnePlus Band geleverd met een batterij van 100 mAh, waarvan wordt beweerd dat deze tot 14 dagen meegaat. Dat cijfer zou correct kunnen zijn, als je niet veel functies op de band gebruikt. In mijn gebruik had ik hartslagmonitoring ingesteld op intervallen van 6 minuten, slaapregistratie met SPO2 en ongeveer 30 minuten trainingsregistratie per dag. Mijn OnePlus Band zakte op de 7e dag onder de 10%, dus ik denk dat je realistisch gezien een batterijlevensduur van 1 week kunt verwachten. Opladen is hier een beetje gedoe, omdat je de kernmodule moet verwijderen en deze moet opladen in de magnetische oplaadhouder die je krijgt.

OnePlus Band-batterij en opladen

OnePlus Band: prijzen en oordeel

De OnePlus Band kost Rs 2.499. De Mi Band 5 is momenteel precies hetzelfde geprijsd en je kunt de Honor Band 5 voor een iets goedkopere prijs krijgen. En om eerlijk te zijn, er is hier geen opvallende functie die kan gelden als een overwinning voor de OnePlus Band. De Mi Band 5 in India wordt echter niet geleverd met een SPO2-sensor, dus daar wint de OnePlus Band op. Maar Mi Band 5 biedt je ook extra dingen. Net als Women’s Health, inclusief het volgen van de menstruatiecyclus, enz., heeft de Mi Band 5 ook een klein voordeel als het gaat om de levensduur van de batterij. Het is meer. De Mi Band-serie bestaat al een tijdje en er zijn tal van apps van derden die je kunt krijgen voor de Mi Band 5 waarmee je er veel meer mee kunt doen. Het is niet dat de OnePlus Band een slecht apparaat is voor de prijs, ik denk alleen dat OnePlus iets meer moest doen om die ‘touch’ nodig te maken voor mensen om dit boven iets anders te willen kiezen. Voor nu, als je op zoek bent naar de beste fitnessband onder de 2500, raad ik je aan voor de Mi Band 5 te gaan. Of wacht gewoon tot de Honor Band 6 in India wordt gelanceerd, want DAT lijkt nu de game-wisselaar . noodzakelijke segment.

OnePlus-band

2.499 roepies

OnePlus-band