Naim UnitiLite Review

Als het gaat om hifi-hardware voor thuis, betekent Naim serieuze zaken. De Naim UnitiLite is een high-end, hoge resolutie streaming mediaspeler met een ingebouwde cd-speler, internetradio streaming, ondersteuning voor externe USB-apparaten en 2,4 GHz 802.11n wifi. Het kan ook communiceren met andere Naim-apparaten voor audio in meerdere kamers.

De UnitiLite is goed uitgerust met digitale en analoge ingangen. Er zijn twee paar analoge RCA-ingangen en vier digitale S/PDIF-ingangen, waarvan twee coaxiaal en twee optisch. Er is ook een USB-poort aan de voorkant waar je een iOS-apparaat of USB-drive op kunt aansluiten, en met een 3,5 mm aux-ingang aan de voorkant kun je iets anders aansluiten. Helaas kunt u uw pc niet via USB op de Unitilite aansluiten en deze als digitaal-naar-analoog converter (DAC) gebruiken.

De Unitilite is ontworpen om te worden aangesloten op luidsprekers, dus de enige audio-uitgang is een 4-pins DIN-connector voor het aansluiten van Naim’s eigen externe versterkers. Ontworpen om passieve eenheden met een impedantie van 8 of 4 ohm aan te sturen, gebruiken de hoofdluidsprekeruitgangen van UnitiLite Naim’s haakse variant op een bananenstekker, waaraan u uw luidsprekerkabel moet solderen. De 3,5 mm koptelefoonpoort aan de voorkant heeft een speciale koptelefoonversterker.

Naim Uniti Lite

Naim maakt hun eigen DAC-chips met een reputatie voor het produceren van intieme, natuurlijke audio en vloeiende hoge tonen. Deze zachtheid betekent dat MP3’s met een lage bitrate notoir vaag klinken, met zeer weinig details in de hoge tonen, vooral op bekkens. Gelukkig is er geen probleem met lossless tracks of zelfs 320kbit/s MP3’s.

Of het nu via een koptelefoon of luidsprekers is, de geluidskwaliteit van de UnitiLite is niet waarneembaar en haalt het beste uit de gevoelige high-end luidsprekers. Dat geldt ook voor modellen met superweeeters voor hoogfrequent geluid, zoals de SS-HA1-speakers van Sony. Natuurlijk heb je de hi-res-tracks nodig om te matchen. Onze testtracks met hoge resolutie en hoge bitrate, waaronder King Crimson’s interpretatie van de 21st Century Schizoid Man en Emmanuel Lazaridis’ interpretatie van Liszts Grandes Etudes de Paganini, speelden foutloos.

De UnitiLite en een paar goede luidsprekers is zeker een geweldige manier om naar muziek te luisteren. We waren vooral blij met zijn vertolking van schone, krassende zang, die gemakkelijk te herkennen was op drukke nummers zoals Anathema’s Panic en op live concertopnames zoals The Sun Fired Blanks van Dark Tranquility. Het deed het net zo goed met de diepe, precieze synth bastonen en ruimtelijke soundscapes van grote elektronische tracks, terwijl orkestmuziek net zo natuurlijk klonk als in een concertzaal.