LG X Cam hands-on review: zijn twee camera’s beter dan één?

LG’s streven naar het middensegment gaat door, met zijn nieuwe X Screen- en X Cam-telefoons die proberen zich te onderscheiden van wat een vrij bescheiden deel van de markt is. LG zegt dat het probeert een deel van elk van zijn telefoons naar premiumstatus te tillen, en zoals de naam X Cam suggereert, is het deze keer de camera die de premiumbehandeling krijgt.

Of, moet ik zeggen, camera’s. Net als de LG G5 wordt de X Cam geleverd met twee camera’s aan de achterkant. De standaard camera heeft een 13 megapixel sensor, maar er is ook een 5 megapixel groothoek snapper. Dat laatste resulteert in een aantal vrij nette groothoekopnames die vooral goed werken in krappere situaties, zoals in een bar of in een historische stadsstraat. Je schakelt terug naar de conventionele enkele 13MP camera door op een knop te drukken die constant wordt weergegeven in de camera-app, zodat je een opnamemodus kunt kiezen die bij de situatie past.

Zonder uitzondering waren de foto’s die ik in de groothoekstand maakte veel prettiger om naar te kijken dan opnamen met één camera. De brede opnames leken een betere focus op het middenframe te hebben en hadden ook veel meer kleurdiepte dan de enkele cameramodus.

LG X Cam Breedbeeld

^ Standaardhoek bovenaan en groothoek onderaan

Afbeeldingen die met de hoofdcamera zijn gemaakt, hebben een resolutie van 4.160×2.336 pixels, terwijl groothoekopnamen slechts 2.560×1.440 zijn, vermoedelijk omdat de bredere beeldverhouding van de afbeeldingen de vierkante 5-megapixelsensor niet vult. Hoewel ik de voorkeur gaf aan de breedte van groothoekopnamen, is er een vrij duidelijke buiging naar de rand van het beeld, dus je zult je onderwerpen zorgvuldig moeten kiezen.

Al onze MWC 2016-dekking op één plek

De camera is hier dan de ster, maar dat wil niet zeggen dat de rest van de telefoon niet goed is. Camera X heeft de vorm van een 5,2-inch met metaal gecoat telefoonapparaat dat slechts 6,9 mm dik is. LG zegt dat het de dunste telefoon ooit is. Desondanks blijft het gevoel in de hand comfortabel, hoewel ik me een beetje zorgen maak dat LG de lessen van zijn oudere, slider-telefoons niet heeft geleerd. Alleen tests in de echte wereld zullen daarvoor zorgen. Ik moet er ook op wijzen dat het met 118 g ongelooflijk licht is, bijna te licht.

LG X-camera

Elders is er een batterij van 2.520 mAh, waarover LG geen gewaagde beweringen doet. De processor is een nog niet nader genoemde octa-core-chip gekoppeld aan 2 GB RAM. Ik moet zeggen dat het aanzienlijk vlotter aanvoelt dan het lagere silicium in het X Display, dat ik gisteren heb getest. Er wordt 16 GB aan opslagruimte meegeleverd, die kan worden uitgebreid via een microSD-kaart.

LG X Achtercamera

Het scherm is ook aanzienlijk (en ironisch genoeg) beter dan het X Screen, in de vorm van een Full HD-paneel. Het is erg helder en hoewel ik denk dat de kleuren niet zo opvallen als op de LG G5, is het een behoorlijk stuk. De naam van die telefoon komt van de opstelling met twee schermen in plaats van de kwaliteit van het hoofdscherm, dus het is niet helemaal absurd.

De X Cam zal een duurdere optie zijn dan de X Screen, en hoewel de prijs niet is aangekondigd, zou ik iets verwachten in de regio van het territorium van de Samsung Galaxy A5, ongeveer £ 300. Als de camera het waard blijkt te zijn, zou het kunnen een geweldige koop zijn voor liefhebbers van smartphonefotografie.