LG LAB540 geluidskaart review

Tv’s worden steeds dunner, maar hierdoor blijft er steeds minder ruimte over voor een degelijke set speakers. Niet iedereen heeft echter ruimte voor een brede soundbar, dus geluidskaarten worden een populair alternatief. LG’s LAB540 zit netjes onder je tv, maar gaat een stap verder dan andere geluidskaarten door voorin een 3D Blu-ray speler te plaatsen, waardoor je je thuisbioscoopopstelling verder kunt optimaliseren.

De LAB540 is aangenaam slank en onopvallend met een hoogte van slechts 39,5 mm, een lengte van 700 mm en een diepte van 340 mm. Volgens LG is het geschikt voor tv’s van 55 inch en kleiner, hoewel dit veel zal kosten aan het ontwerp van je tv-standaard, omdat de brede spaken van onze 46-inch Samsung-referentie-tv slechts een paar centimeter ruimte op elke hoek overlieten. Je zult ook wat ruimte moeten vinden voor de draadloze subwoofer, maar met afmetingen van slechts 296x332x296mm is het een van de meest compacte subwoofers die we de afgelopen maanden hebben gezien. Het instellen is ook eenvoudig, omdat het automatisch wordt gekoppeld aan uw geluidskaart zodra u deze aansluit.

Van de drie geluidsmodi om uit te kiezen, was Standard verreweg het meest gebalanceerd. We hebben nog steeds het gevoel dat het soms wat meer bas had kunnen doen, vooral bij het luisteren naar filmsoundtracks via Bluetooth. Onze How To Train Your Dragon 2-testtracks klonken veel vlakker op de LAB540 in vergelijking met Samsung’s vergelijkbaar geprijsde HW750-soundbar, omdat de LAB540 niet dezelfde impact van een crescendo kon leveren of hetzelfde gevoel van helderheid tussen hoge en lage geluiden kon creëren.

De muziekmodus verminderde de bas nog verder, waarbij de nadruk werd gelegd op de leadmelodieën van George Ezra’s ‘Budapest’ in plaats van de ondersteunende gitaren en percussie. De bioscoopmodus corrigeerde deze balans en voegde een mooie hoeveelheid bas toe aan de mix, maar de hogere frequenties klonken daardoor een beetje zwak, waardoor onze muziek de filmische aanwezigheid verloor die het verdiende.

Door het volume hoger te zetten, ontstaat in alle drie de modi een kenmerkend dempend effect op de bas, alsof de geluidskaart ernaar streeft het volledige akoestische bereik van de soundtrack te bereiken. Het gebeurde niet elke keer, maar de subwoofer begon te vervormen bij het afspelen van nummers van Interstellar, waardoor een smerig, hoog ratelend geluid ontstond terwijl hij worstelde met bas. Dit is niet wat we zouden verwachten van een geluidskaart voor deze prijs, en het proberen om de niveaus van de vier interne drivers en subwoofer van de LAB540 aan te passen, loste het probleem weinig op.

De demping was niet zo merkbaar bij het kijken naar Blu-ray-films, maar de LAB540 maakte echter niet veel indruk. De dialoog was overal duidelijk, maar hoewel het zeker een stuk beter is dan je gemiddelde tv-luidsprekers, kon het niet dezelfde soort voelbare sfeer creëren als andere speciale soundbars.