Kobo Wireless eReader Review

In de concurrentie tussen Amazon’s Kindle en andere e-readers, zijn Kobo’s apparaten de enige die vandaag in de buurt komen van het volledige pakket van Amazon, tenminste totdat Sony zijn e-book store voor de Sony Reader PRS-T1 lanceert.

De Kobo Wireless eReader is het instapmodel van Kobo, maar heeft, zoals de naam al doet vermoeden, wifi. Met Kobo krijg je speciale desktopsoftware met een eBook-winkel, Kobo-gebruikers kunnen ook synchroniseren met apps op iPhones of Android-telefoons en verdergaan waar ze waren gebleven met lezen. Er is ook een geïntegreerde winkel en een woordenboek.

Net als de Whispernet-service van Amazon, die je huidige positie in een boek op verschillende apparaten synchroniseert, slaat Kobo elke keer dat je een boek sluit een bladwijzer op, of je nu leest op desktopsoftware, de draadloze eReader of de app gebruikt. of tablet (Android- en iOS-versies zijn beschikbaar). In Kobo’s implementatie moet je het boek echter sluiten om de bladwijzer in te stellen en op de draadloze e-reader handmatig de optie Bibliotheek bijwerken om te synchroniseren kiezen.

De startpagina concentreert zich op wat u leest, met een lijst met boeken in het hoofdgedeelte van het scherm, met opties bovenaan om over te schakelen van Boeken naar Nieuws en tijdschriften, Documenten of de Store. De optie Nieuws en tijdschriften is momenteel grijs, omdat abonnementen op tijdschriften nog niet beschikbaar zijn in het VK. Meer geavanceerde opties zijn verborgen in het menu, dat een speciale knop heeft.

Hoewel de draadloze eReader kan werken met Adobe Digital Editions, is Kobo’s eigen software veel eleganter, met een boekenplankdisplay voor je boeken, een winkel en een leesvenster. Het geeft je echter geen toegang op bestandsniveau tot je eReader, dus om boeken en andere niet-DRM-documenten te beheren, moet je Windows Verkenner openen en de bestanden zelf afhandelen.

Met een gewicht van 196 g ligt het apparaat comfortabel in de hand, hoewel de locatie van de navigatieknop aan de rechterkant van het apparaat linkshandigen kan irriteren. Hoewel de controller zelf reageert, waren we een beetje gefrustreerd door trage laadtijden en niet-reagerende opdrachten. Als u bijvoorbeeld de schuifregelaars omhoog of omlaag gebruikt, wordt de grootte van de tekst gewijzigd, maar het duurt even voordat deze effect heeft. Er is tenminste een draaiend pictogram dat aangeeft dat er iets aan de hand is.

Kobo draadloze eReader Terug

Het navigatievenster verplaatst een selectievak, maar u moet nog steeds op de middelste knop drukken om uw keuze toe te passen. Hoewel u op tekst gebaseerde documenten kunt zoomen met het toetsenbord, moet u naar het zoommenu gaan voor oudere PDF-bestanden waar de tekst vast staat. De optie om in liggende modus te lezen is echter alleen beschikbaar in dit type document en niet in normale boeken.

De tekst was duidelijk genoeg, hoewel het contrast niet zo goed was als bij sommige e-readers, en kleine tekst kan voor sommige mensen te zwak zijn. Hoewel boeken relatief langzaam laden, gaan pagina’s snel. Het ingebouwde woordenboek is beschikbaar in het menu, maar het gebruik ervan is behoorlijk ingewikkeld. Wanneer u het woordenboek opent, wordt een woord in het midden van de pagina geselecteerd; u moet de selectie verplaatsen naar het woord dat u wilt zoeken en het proces herhalen voor het volgende woord.

De draadloze eReader is zeker niet de slimste eReader, maar komt qua prijs en functies het dichtst in de buurt van Amazon’s Kindle. Het gebrek aan ondersteuning voor basistekst en HTML-documenten is een zwarte vlek, en het onhandige woordenboek en de trage laadtijden verpesten wat anders een gebruiksvriendelijk apparaat is. De duurdere Touch eReader is sneller, lichter, gebruiksvriendelijker en heeft ondersteuning voor meer formaten, en als je niet de Amazon-route wilt volgen, denken we dat het de moeite waard is. Als je echter een klein budget hebt, is de draadloze eReader de voordeligste niet-Amazon eReader, waarmee je een Budget Buy-award verdient.

Prijs £90
Beloning budget aankoop

touchscreen ja / nee Nee