Kobo Vox-recensie

Kobo is de grootste rivaal van Amazon geworden als het gaat om e-books, met een eigen reeks behoorlijk goede e-readers (zoals de Kobo eReader Touch), een eigen winkel en zelfs een reeks apps zodat je je boeken kunt blijven lezen overal. apparaat. Het is dan ook geen wonder dat Kobo in de nasleep van de Amazon Kindle Fire zijn eigen concurrent heeft, de Vox-tablet.

Nominaal verkocht als een eReader, is de beschrijving een beetje misleidend, want wat je eigenlijk krijgt is een tablet met Android 2.3 (Gingerbread). Dit is dezelfde tactiek die Amazon gebruikt voor de Kindle Fire, en het is logisch. Waarom zou je tenslotte je eigen besturingssysteem schrijven als er al een perfect goed beschikbaar is?

Hij wordt verkocht als e-reader, maar de Vox is eigenlijk een goedkope Android-tablet.

Waar Amazon de Android-interface grotendeels heeft herschreven, heeft Kobo besloten het vrijwel alleen aan Vox over te laten. Het vergrendelscherm met de schuifknop om te ontgrendelen is een kleine upgrade, maar als je eenmaal bij het startscherm bent, is het vertrouwd Android.

Het enige grote verschil met gewone Android is een grote Kobo-widget die het eerste startscherm domineert en je de boeken laat zien die je onlangs hebt gelezen. Deze widget is geschreven om te profiteren van Kobo’s 1024×600 resolutie en past in het midden van het scherm; Andere standaard Android-widgets zijn ontworpen voor telefoonschermen met een lagere resolutie en zijn vaak moeilijk te positioneren.

Als je op een boek op de widget tikt, wordt het geopend in de Kobo-app, dezelfde standaardversie van Android die je kunt krijgen voor elke tablet of telefoon met het besturingssysteem van Google. Het downloadt automatisch boeken naar uw tablet (er is 8 GB intern geheugen en u kunt een Micro SDHC-kaart van maximaal 32 GB plaatsen) en u kunt verdergaan waar u was gebleven op elk ander Kobo-compatibel apparaat, inclusief e-readers.

Kobo Vox Front

De Kobo-app is vooraf geïnstalleerd, maar is beschikbaar voor alle Android- en iOS-apparaten.

Kobo heeft gekozen voor een Fringe Field Switching (FFS+) scherm, dat volgens hem beter is bij fel licht. Het is zeker goed zichtbaar in de meeste omstandigheden, hoewel je het nog steeds niet in fel zonlicht wilt gebruiken.

Het scherm is net zo goed zichtbaar in zowel staande als liggende modus, wat een goede zaak is, aangezien veel goedkope tablets de neiging hebben om in één richting te lijden. Dat gezegd hebbende, de kijkhoeken waren vrij smal en je moet naar het scherm kijken om het beste beeld te krijgen. Aangezien dit een kleine tablet is, is dit niet echt een beperking. Het contrast is uitstekend, waarbij de zwarte tekst op een witte achtergrond goed naar voren komt. Kleuren neigen eerder naar realistisch dan naar helder en levendig.