Jaybird X4 draadloze sportkoptelefoon Review

De jongens van Jaybird presenteerden hun nieuwigheid op de huidige IFA 2018, waar ik het geluk had om het te proberen. Ik hield echt van de vorige Jaybird X3’s, dus ik keek uit naar de aankondiging van Jaybird X4. Wat is er nieuw in hen? Welke nieuwe functies hebben de ontwikkelaars toegevoegd? Dus pak een warme kop koffie of thee, sla snacks in en laten we eens kijken wat wat is.

Jaybird’s X-lijn staat al meer dan vijf jaar aan de top van de reeks Bluetooth-koptelefoons op de markt. Losjes gebaseerd op de parameters van zijn voorgangers, voegt de Jaybird X4 ook enkele nieuwe functies toe aan zijn arsenaal. Allereerst kregen ze bescherming tegen water en zijn ze nu waterdicht, aangevuld met vervangbare oorkussens en haken met een aangepast ontwerp. Een bijkomend gepatenteerd kenmerk: de lengte van de koptelefoonkabel kan nu worden aangepast met behulp van de cinch-clip. Als deze veranderingen u niet zo belangrijk lijken, dan …. uhm, in principe wel, maar waarom zou je een nieuw wiel uitvinden als je product al perfect is? Wat betreft de geluidskwaliteit is er een equalizer verschenen in de gratis propriëtaire app, waar je de geluidskwaliteit van de track naar wens kunt aanpassen.

Ontwerp

Alle Jaybird X4-modellen zijn verkrijgbaar in zwart, geel en wit en jade en hebben een zacht aanvoelend ontwerp. Beide oordopjes zijn verbonden met een kabel. Door ze zelf aan te doen, kunt u deze direct onder de kin of achter de nek plaatsen. De cinch-clip is speciaal ontworpen voor de ultieme draagoptie, waarbij de lengte naar wens wordt aangepast, zodat deze niet doorhangt of zwaait tijdens het hardlopen, zonder uw gelijktijdige genot van muziek en sport te belemmeren. Voor wie het echter niet genoeg vindt, is er in de kit een extra clip te vinden om de kabel aan kleding te bevestigen. De kabel zelf heeft een plat ontwerp, met een geïntegreerde afstandsbediening en microfoon.

De oortelefoons hebben een IPX7-classificatie, waardoor ze volledig bestand zijn tegen zweet en vocht, en je ze ook probleemloos onder water kunt dompelen tot een diepte van een meter. Dit betekent ook dat hij tegen een flinke stromende regen kan en ook onder de douche te gebruiken is als je even af ​​wilt koelen na een inspannende run.

De vriendelijke Jaybird-medewerker liet me ook de toekomstige koptelefoon zien. Samen met hen zullen drie paar gewone siliconen tips (klein, medium en groot) zijn, evenals een universele tip gemaakt van Comply Ultra Eartips, die aan beide oren kan worden bevestigd. Wat zijn de beste accessoires om te dragen? Ik raad aan om de veelzijdige Comply Ultra te gebruiken, zelfs als de siliconen tips beter bij je oren passen. Feit is dat de eerste het geluid beter overbrengen, met name, zoals het mij leek, versterken ze de bas.

Al deze accessoires, evenals de meegeleverde USB-oplaadkabel, passen in een handig zwart zakje. Opgemerkt moet worden dat de kabel, in plaats van aan te sluiten op de poort op de koptelefoonbehuizing zelf, een gepatenteerde verbinding gebruikt, die wordt aangesloten op de onderkant van de afstandsbediening. Dit stelde ons op zijn beurt in staat om die IPX7-beschermingsclassificatie te krijgen en elimineerde ook de noodzaak om extra rubberen doorvoertules voor de oplaadpoort daar toe te voegen.

De afstandsbediening, die naast de rechter oorschelp zit, heeft drie knoppen. De centrale knop is multifunctioneel en regelt het afspelen van tracks, het ontvangen van oproepen en het activeren van geluidsassistenten. In combinatie is het ook een aan/uit-knop als je hem een ​​paar seconden ingedrukt houdt. De “plus” en “min” zijknoppen zijn ontworpen om het volumeniveau te wijzigen en tussen nummers te navigeren.

De Jaybird X4 is uitgerust met een ingebouwde microfoon, die ik wat grondiger heb geprobeerd te testen. Toen ik de app Spraakmemo’s op de iPhone 7 gebruikte, ontdekte ik dat deze een uitstekende geluidskwaliteit biedt wanneer deze iets van mijn gezicht of nek af wordt geplaatst. Anders is er een beetje extra ruis wanneer de microfoon de huid raakt, maar de kwaliteit is nog steeds uitstekend.

De gratis app voor Android en iOS biedt de mogelijkheid om de equalizer en zijn instellingen voor je muziek te gebruiken. Je kunt hier altijd naartoe gaan en de instellingen opslaan die je specifiek nodig hebt voor een specifiek type muziek of voor een specifiek type activiteit. Er is hier ook een ongebruikelijke functie waarmee je kunt schakelen tussen linker- en rechterkanalen (als je naar muziek wilt luisteren met een vriend) en de Find My Buds-functie om verloren oordopjes te vinden.

Als we het hebben over de batterij van de vier, garanderen de ontwikkelaars ongeveer acht uur batterijduur, maar de uiteindelijke resultaten zullen van veel factoren afhangen, bijvoorbeeld het volume van de nummers of de opname van extra functies (dezelfde Find My Buds, die de lading verbruikt).

Geluidskwaliteit

Tijdens de show had ik ook tijd om het geluid van de nieuwe Jaybird in mijn afspeellijst een beetje uit te proberen, evenals de mogelijkheid om zich aan te passen aan een specifiek nummer door de EQ-instellingen te wijzigen. Met de standaardinstellingen bleek het uitgangsgeluid enigszins laag te zijn, dus schakelde ik over naar de equalizer, verwijderde enkele stippen in de corresponderende “Bass” -kolom en verhoogde ook de middentonen iets. Op tracks met een sterk sub-basgeluid, bijvoorbeeld op “Silent Shout” van de groep Knife, vervormen de koptelefoons de hoge en lage tonen niet, maar de versterking van de bas leidt hier tot een volledige ineenstorting.

Het nummer “Drover” van Bill Callahan heeft minder bas in de mix en geeft ons een beter idee van de algehele geluidssignatuur van de Jaybird X4. De standaard EQ-modus voegt wat diepte toe aan de lage tonen en de zang is helder, perfect voor akoestische gitaar op de achtergrond. Hier heb ik geprobeerd de lage tonen te versterken en een beetje hoge en middentonen toe te voegen. En zelfs zonder de basversterking klonk de koptelefoon best goed.

Met standaard EQ-instellingen benadrukken Jay-Z en Kanye West’s nummer “No Church in the Wild” enigszins het middenbereik van de algehele achtergrond, en hoewel dit ook niet slecht klinkt, zou ik het nog meer willen opvoeren. De hoge tonen worden hier zeker ook verhoogd, wat leidt tot sissen. Overschakelen naar EQ en de bas harder zetten kan ertoe leiden dat dit nummer een ongelooflijke geluidskwaliteit bereikt, wat ik erg op prijs stelde.

Waar ik dit allemaal toe leid: op deze manier kun je, door de instellingen van de equalizer te wijzigen, altijd de geluidskwaliteit van een bepaald nummer verbeteren. Het is niet duidelijk waarom niet alle fabrikanten deze functie in hun producten aanbieden. Immers, als hoofdtelefoonstuurprogramma’s een breed scala aan geluid kunnen leveren, waarom zou u de gebruiker ze dan niet naar eigen wens laten aanpassen? Absoluut een groot pluspunt voor de jongens van Jaybird.

conclusies

Rekening houdend met al het bovenstaande, wat is het belangrijkste dat we vanaf hier kunnen benadrukken? Allereerst heeft de Jaybird X4-koptelefoon een geweldig design en past in je oren, een waterdichte behuizing en een gebruiksvriendelijke app. Nadat ik veel vergelijkbare draadloze oortelefoons tegelijk heb getest, kan ik vol vertrouwen zeggen dat dit nieuwe product zeker een van mijn favorieten zal worden. Dit betekent echter niet dat ze buiten concurrentie zijn op de markt. Als je een sportkoptelefoon kiest, raad ik je ook aan om JBL Reflect Mini BT, Bose SoundSport Wireless of JBL Reflect Response te bekijken.