In het Verenigd Koninkrijk is deze serie een hit! Zullen de Polen er dol op zijn? wakker recensie

Met mijn indrukken en mening, evenals de mogelijke volgorde van “Watch”, heb ik bijna tot het einde gewacht. Voor het einde wist ik dat ik deze tekst zou schrijven, en nu kan ik stoutmoedig zeggen: kijk, je zult niet teleurgesteld worden!

De co-creator van series als “The Crown” en “Cormoran Strike”, Tom Edge, keert terug naar de BBC (VK) en CANAL+ (Polen) om een ​​crimineel verhaal te vertellen. Een die je niet zal herinneren aan degene die je eerder hebt gezien, maar die je tegelijkertijd wel bekend voorkomt. We worden geconfronteerd met een mysterieuze dood, mogelijk een moord, en een andere gebeurtenis die op hetzelfde moment plaatsvindt. Alles is dat het lichaam van de overledene werd gevonden aan boord van de onderzeeër van het gelijknamige schip HMS Vigil. In dit geval voorziet de regelgeving in een onderzoek door de politie en niet door andere wetshandhavingsinstanties, dus we kunnen felle concurrentie verwachten tussen verschillende instanties.

Mysterieuze onderzeeërdood kan moord zijn

En dus staat commissaris Amy Silva (Suranne Jones) binnenkort onder water. Zijn taak is om de dood van een van de bemanningsleden te verklaren, maar ondanks aanvankelijke sympathie en bereidheid tot samenwerking van beide kanten, komt hij al snel in conflict met vertegenwoordigers van de Royal Navy. Niet iedereen is eerlijk tegen haar, ook al verbergt ze niets belangrijks, en na verloop van tijd blijkt dat haar naaste bondgenoten er geen belang bij hebben haar naar de waarheid te leiden. Alles vindt plaats aan boord van het schip, dus we brengen veel tijd door in smalle gangen, kleine hutten en het commandocentrum. Ook komen we steeds meer te weten over het verleden van de inspecteur, wat van invloed is op hoe zij het onderzoek gaat aanpakken. Zeggen dat het steeds meer bergop gaat, is als niets zeggen. De actrice acteert briljant in deze confrontaties, maar ook in scènes waarin ze een moment van zwakte moet tonen en haar geduld moet verliezen. Ook de rest van de cast doet het erg goed in de werkplaats.

Een onderzoek aan boord van een onderzeeër is maar de helft van het onderzoek

Gelukkig zitten we niet permanent opgesloten in een blikje onder water, want de rest van de actie speelt zich af aan de oppervlakte. Hier werkt de jonge sergeant Kirsten Longacre (Rose Leslie), aangesteld door Silva, aan dezelfde zaak, maar door de beperkte of onmogelijke samenwerking tussen de twee vrouwen vinden we eindelijk iets origineels in het genre. Eenrichtingscommunicatie (Vigil ontvangt maar verzendt geen berichten) moet ook zeer verstandig worden behandeld, aangezien alle inhoud bekend is bij geselecteerde bemanningsleden, inclusief het commando. Daarom moeten Kirsten en Amy naar bekende feiten en informatie verwijzen om de ware inhoud te verbergen. Door op deze bijzondere manier samen te werken, ontdekken ze dat de zaak veel hoger gaat dan aanvankelijk gedacht.

Het juiste ritme en de wendingen van het verhaal stoppen op het scherm

Dankzij zo’n ongebruikelijk ontwerp ziet “Vigil” er rood uit, omdat je nooit weet welke informatie cruciaal blijkt te zijn of wat het echt betekent. Spectaculaire scènes of memorabele special effects zullen we niet direct uit Hollywood meemaken, want qua productie en budget is het best een klassieke tv-misdaadserie, maar de makers wisten de juiste sfeer op te bouwen en deze onzekerheid en complottheorieën blijven drijven in The lucht.

Het verhaal, verdeeld in zes afleveringen, gaat niet verder. Het is goed uitgebalanceerd, waardoor we een pauze kunnen nemen van de hoofdlijnen en de personages beter leren kennen, en ook naar prachtige landschappen kunnen kijken. Er was geen minuut om hier iets uit te leggen. We worden meerdere keren op een zijspoor gebracht om er later achter te komen dat onze vermoedens correct waren. Als ik op enige nadelen zou moeten wijzen, zou het CGI zijn, dus het onderdompelingseffect is niet zo effectief; zo’n scenario doet me denken aan series van 10 of 15 jaar geleden.

Komt er een tweede seizoen van “Vigil”?

In alle andere opzichten is het een echt geslaagd detectiveverhaal, dat ook verschillende kwesties van maatschappelijk belang aansnijdt en je je tijdens de vertoning geen moment verveelt. In Groot-Brittannië is het de meest bekeken serie in drie jaar (sinds de grote “Bodyguard”). Trouwens, maker Tom Edge noemde een mogelijk seizoen 2, maar de BBC heeft het nog niet bevestigd.

In Polen kun je “Vigil” op CANAL + online bekijken.