Het Poolse nucleaire programma is een atomair thema van de serie. Spinneweb – recensie

Historische series zijn in zekere zin ons domein, dus als we teruggaan in de tijd, willen kijkers graag iets nieuws zien. Spelers “Pajęczyna” neemt ons mee naar de kern van de verwarring over het Poolse nucleaire programma. Atomair thema, toch?

Toen ik voor het eerst de trailer van de serie tegenkwam, dacht ik dat Player ons zou trakteren op een nieuwe misdaadproductie of -drama. Personages die het web niet kunnen verlaten zijn een welkom onderwerp, maar lijken te veel op wat de website eerder aanbood. De details over het nucleaire programma ontwikkeld tijdens de Volksrepubliek Polen en de actie die plaatsvindt in twee regels klinken zo interessant dat, samen met een solide cast, “The Spider Web” waarschijnlijk de meest intrigerende originele productie van Player is. Je zult het niet op tv zien; net als verschillende eerdere projecten is deze alleen van toepassing op het aanbod van het VOD-platform.

Pools nucleair programma van de Volksrepubliek Polen: wat ging er mis?

De hoofdrol in de serie wordt gespeeld door Joanna Kulig – zij speelt de volwassen Kornelia Titko, de dochter van Teresa Titko, die in het team van generaal Grzegorz Giedrowicz aan de Poolse atoombom werkte. We krijgen ook de gebeurtenissen van 1978 en daarna te zien, maar dan is Cornelia een onbewust kind dat meer opgroeit met haar oudere zus dan met haar moeder. Op het moment van de doorbraak belt de generaal de eerste secretaris van het Centraal Comité van de Verenigde Poolse Arbeiderspartij, Edward Gierek, en ontvangt een uitnodiging voor een vergadering: hier vindt Teresa Titko, die kennis neemt van de militaire plannen voor de fusie ook. Tegelijkertijd vernemen we dat de volwassen Cornelia haar tienerzoon opvoedt, nadat ze jaren geleden afscheid heeft moeten nemen van haar naasten en haar moeder en zus. Wanneer hij een mysterieuze brief aan zijn moeder ontvangt, worden er vragen gesteld over haar vroegtijdige dood en meer.

Het web vertelt over gebeurtenissen in twee tijdlijnen.

De serie is interessant in twee tijdlijnen, waardoor je beter in het verhaal kunt blijven. Het allereerste begin voert ons enkele decennia terug en geeft betrouwbaar de tijden van de Poolse Volksrepubliek weer. De cast omvatte onder meer. Marek Kalita, Andrzej Grabowski en Wojciech Wysocki, evenals Eryk Lubos, Szymon Bobrowski en Mirosław Baka. Dit is zeker een sterk punt van de serie, want deze flashbacks geven alles meer diepgang en we zijn nieuwsgieriger naar de gebeurtenissen in de moderne tijd. De acteurs vervullen de rollen die hen zijn toevertrouwd naar behoren, maar ze kunnen in de komende afleveringen naar mogelijke hoogten klimmen. De première-aflevering is echter van een hoog niveau en belooft een interessant verhaal.

Het verhaal is serieus en heeft een kans om zich te ontvouwen.

Verwacht echter niet dat “The Spider Web” een productie is die lijkt op een film met een groot budget, verdeeld in afleveringen; Karakteristieke elementen van de Player/TVN productie zijn op meerdere plekken terug te zien, dus we zullen nog even geduld moeten hebben als het om zijschroefdraad gaat. Deze serie is echter niet zo gemakkelijk geschreven en gefilmd als “Recept”, waarbij de afstand van de makers en acteurs tot de effecten van hun werk duidelijk te zien is. “Pajęczyna” is serieus over het thema, de tijden en de personages, dus je kunt je meer zorgen maken over wat er op het scherm gebeurt. En voor de opening krijgen we best veel en ik hoop dat in de volgende afleveringen dezelfde sfeer en hetzelfde tempo behouden blijft.

“Pajęczyna” kan alleen worden bekeken op Player.pl, nieuwe afleveringen verschijnen op dinsdag op het platform.