Google Nexus One-recensie

Google’s Nexus One lijkt opmerkelijk veel op de HTC Desire, wat geen toeval is aangezien beide telefoons door HTC zijn gemaakt. Beide delen dezelfde basisspecificaties: 1GHz-processor, 3.7in 480×800-scherm, 5 megapixelcamera en de nieuwste Android 2.1. De Nexus One verschilt in ontwerp en in het feit dat hij alleen het basis Android-besturingssysteem heeft, zonder HTC’s Sense-interface.

Dat doet niets af aan de ingebouwde software van Android: er is ondersteuning in Android 2.1 voor meerdere Google- en Exchange-accounts, en alle basis-apps zijn er voor e-mail, contacten, agenda en berichten. Google Maps Navigation biedt gratis turn-by-turn navigatie in een duidelijke interface, en Google heeft het geïntegreerd in een Car Home-app, die ook gesproken zoekopdrachten en contacten bevat, zodat je snel iemands adres kunt vinden. Een link naar de Amazon MP3 Store geeft je toegang tot meer dan 9 miljoen DRM-vrije nummers.

Net als de Desire is het scherm van de Nexus One mooi, maar niet zo helder en kleurrijk als de AMOLED-schermen van Samsung. Met een 1 GHz Qualcomm Snapdragon-processor en een capacitief touchscreen is scrollen door startpagina’s of geopende apps een fluitje van een cent, en het virtuele toetsenbord reageert en heeft een uitstekende woordvoorspelling. De camera maakt fatsoenlijke snapshots, hoewel het een aantal geavanceerde functies mist, zoals anti-shake. De kleuren zijn scherp en levendig, zelfs met de flitser, maar er is ruis in donkere gebieden.

In plaats van knoppen voor veelvoorkomende Android-taken zoals Home en Back, heeft de Nexus One vier aanraakgevoelige pictogrammen onder het scherm. Het heeft ook een rollende bal in plaats van het optische trackpad van de Desire, dat eerder verstopt raakt met vuil. De twee telefoons delen ook een ergernis: wanneer ze gaan slapen, moet je op de aan / uit-knop drukken, onhandig aan de bovenkant van de telefoon, om ze wakker te maken.

De Nexus One deelt ook de verschrikkelijke batterijduur van de Desire, dus je zult merken dat je hem bij elke gelegenheid op het lichtnet aansluit. Over het algemeen vinden we dat HTC de kroon heeft gestolen in deze matchup: het trackpad, de hardwareknoppen en de Sense-software van de Desire presteren beter dan de Android-basisconfiguratie van de Nexus One, en het is ook een betere prijs-kwaliteitverhouding.

Prijs £500

grootte hoofdscherm 3,7 inch
native resolutie 480×800