Edifier e255 Luna E 5.1 ​​surround sound home theater review

Naast enkele bekende boekenplankluidsprekers, maakt Edifier ook een 5.1 surround sound-systeem voor thuis dat minder dan $ 1.000 kost. We beoordelen de Edifier e255 in deze recensie.

unboxing video

Het Edifier e255-systeem wordt geleverd in twee kleuren: rood en zwart, maar we kunnen de rode versie alleen in de VS kopen. Gelukkig ziet het hele systeem er geweldig uit in rood met een glanzende afwerking.

Uit de doos hebben we in totaal 6 luidsprekers, een afstandsbediening en een heleboel kabels. In het bijzonder is er een centrale middenluidspreker, twee voorluidsprekers, twee achterluidsprekers en een subwoofer.

De speakers klinken je misschien bekend in de oren; Dit komt doordat Edifier hetzelfde design gebruikt als zijn vorige speakers, zoals de e235 of e25 Luna Eclipse. Edifier voegt twee achterluidsprekers en een nieuwe middenluidspreker toe om het systeem te creëren. De middenluidspreker is het hoofdtoestel en alle andere luidsprekers zullen via een bekabelde of draadloze verbinding met dit toestel worden verbonden.

Hoewel het luidsprekersysteem enkele draadloze componenten bevat, gebruikt het nog steeds veel kabels. De twee voorluidsprekers moeten via de meegeleverde kabels op de middenluidspreker worden aangesloten. Ook hebben we stroomkabels nodig voor de center speaker, subwoofer en surround speakers. Tot slot is er nog een kabel om je audiobron op de autoradio aan te sluiten; In mijn geval sluit ik dit toestel aan op mijn tv via de meegeleverde optische kabel.

Qua connectiviteit ben ik een beetje teleurgesteld dat de Edifier e255 maar een paar opties biedt. U kunt alleen de optische ingangen of de 3,5 mm AUX-ingang gebruiken. Het dure systeem heeft niet eens Bluetooth voor draadloos streamen vanaf smartphones.

Het opzetten van het systeem is vrij eenvoudig; Ik heb zojuist die luidsprekers op de stopcontacten aangesloten en ze zouden allemaal automatisch synchroniseren. Zodra u vaste lampjes op die draadloze luidsprekers ziet, is het systeem klaar voor gebruik.

U kunt de aanraakbediening op de bovenkant van de autoradio gebruiken om aan/uit te zetten, van ingang te veranderen of het volumeniveau aan te passen. De afstandsbediening is handiger omdat deze het volumeniveau van elke luidspreker kan aanpassen en u Dolby Pro Logic II kunt inschakelen. De functie is erg handig bij het afspelen van stereo-inhoud, omdat het verborgen audiosignalen kan gebruiken om te converteren naar 5.1-kanaals surround-geluid. Ik schakel deze functie vaak in bij het afspelen van muziek of inhoud van YouTube.

geluidskwaliteit

Het totale vermogen van de e255 is 400w en meer dan de helft daarvan komt van de subwoofer. Ik gebruikte eerder een VIZIO-soundbar en voelde meteen het verschil tussen de twee systemen toen ik hem voor het eerst aanzette. De bas is zo krachtig dat ik het vermogensniveau moet verlagen naar -7; Zelfs dan is de bas nog zo overweldigend. Ik heb het systeem opgesteld in een woonkamer van ongeveer 400 vierkante meter en het is duidelijk te klein voor de luidsprekers.

Dat gezegd hebbende, is het geluid een beetje modderig als ik nummers speel met veel bas. Ik geniet van elke seconde van live spelen of films kijken met Edifier-luidsprekers. De middentonen zijn zeer helder en aanwezig, terwijl het surround sound-effect me kippenvel bezorgt wanneer ik naar akoestische of klassieke muziek luister. Toen ik enkele albumtracks “”de en “de” speelde, had ik echt het gevoel dat ik bij de concerten recht voor de zangers stond.

Hoewel de front- en surround-speakers niet echt krachtig zijn, hoor ik geen vervorming als ik het volume hoger zet. Het systeem is meer geschikt voor een middelgrote kamer omdat het het geluid in grotere kamers niet kan vullen. Ik moet het volume vaak bijna op het maximum zetten bij gebruik van deze speaker.

De speakers klinken geweldig bij het afspelen van muziek, maar zijn nog beter bij het kijken van films. Bas is donderend, gesprekken zijn kristalhelder, hoge tonen zijn goed getemd terwijl surround sound zo meeslepend is. Ik kijk veel films en tv-programma’s met de e255 en het is echt moeilijk om van de bank af te komen. Ik herinner me dat ik vaak mijn hoofd moest draaien als ik naar de televisieserie “” keek; Het voelde alsof er voetstappen of andere geluiden van achter of naast me kwamen. Het surround sound-effect is geweldig en dit is echt de theaterervaring.

Ik dacht dat het ontbreken van Dolby Atmos en DTS:X een groot nadeel zou zijn voor deze luidspreker, maar ik merkte dat dit niet echt een probleem was. De meeste titels in mijn filmcollectie zijn nog steeds Dolby Digital- of DTS-inhoud en het systeem ondersteunt beide standaarden. Investeren in een Atmos-systeem van hoge kwaliteit zou ook veel meer kosten dan slechts $ 1.000 en mijn budget is hier niet klaar voor. Dus ik zal nog wel een tijdje blij zijn met Dolby Digital 5.1 surround sound.

Geweldig ontwerp Enkele draadloze componenten Geweldig surround-geluid

Subwoofer te krachtig voor kleine kamers Beperkte connectiviteit Duur

De Edifier e255 is een van de weinige surround sound-systemen die niet alleen geweldig klinken, maar ook prachtig zijn ontworpen. Ik raad het systeem ten zeerste aan als u op zoek bent naar een 5.1-systeem en het instelt op 500 tot 800 sqft.

Koop Edifier e255 5.1 surround sound-luidsprekers op Amazon