Creative Sound BlasterAxx SBX 8 Review

De Sound BlasterAxx SBX8 is een kleine obelisk van een speaker die gevoed wordt via USB. Het ziet er goed uit voor een laptopluidspreker en geeft een helder, gebalanceerd geluid. Het is echter niet erg luid en we merkten een lichte vervorming op akoestische tracks toen we de volume-instelling helemaal omhoog draaiden. Het brengt fijne details in subtiele jazz- en klassieke nummers effectief naar voren, maar de kloppende bas van dance- en hiphopnummers in onze test viel op door afwezigheid, en de overstuurde gitaren van sommige extreme metalnummers klonken als een vol blikje bijen.

Creative Sound Blaster Axx SBX 8

Als het gewoon een compacte laptopluidspreker was, zou Creative het prijskaartje van £ 80 moeilijk kunnen rechtvaardigen.Je kunt het echter beter zien als een USB-geluidskaart met een ingebouwde luidspreker; het klinkt absoluut beter via een koptelefoon. De Axx-reeks maakt gebruik van de nieuwste SB-Axx1-audioprocessor van Creative. De processor heeft een groot aantal ingebouwde functies, waaronder virtueel surround-geluid, volumenormalisatie voor films en muziek, basverbetering en meer. Voor muziek luisteren we echter liever zonder enig effect. Het geluid van de SBX8 is goed gebalanceerd, zij het een beetje helderder dan bij sommige rivaliserende geluidskaarten. Virtueel surround-geluid staat echter op zichzelf voor films en games. Het is niet zo goed als een echte surround sound-headset met meerdere luidsprekers, maar het effect is behoorlijk overtuigend. Al deze functies kunnen worden geselecteerd, geconfigureerd en naar de USB-geluidskaart worden geschreven met behulp van het bedieningspaneel van de Creative-software.

Creative Sound Blaster Axx SBX 8

Net als de rest van het Axx-assortiment heeft de SBX een ingebouwde microfoon om gemakkelijk te kunnen chatten. Helaas kun je er geen geluid mee opnemen uit een specifiek gebied, wat iets is wat zijn oudere broers en zussen kunnen doen. Dit betekent dat het achtergrondgeluid gemakkelijk oppikt, maar het Creative-softwarebedieningspaneel heeft uitstekende ruisonderdrukkingsfuncties die het achtergrondgeruis van een luidruchtige server effectief verwijderen, maar niet het geluid van typen. Met de software van het bedieningspaneel kunt u ook een verscheidenheid aan vocale effecten toepassen om uw stem te veranderen in die van een ork, buitenaards wezen of een ander geslacht. Dankzij de ingebouwde microfoon kun je online chatten zonder headset, waardoor we onze favoriete koptelefoons kunnen gebruiken tijdens het gamen. Als u echter de voorkeur geeft aan een headset, kunt u met de 3,5 mm microfooningang van de Axx deze normaal gebruiken.

Creative Sound Blaster Axx SBX 8

Omdat hij goedkoper is dan de rest van het assortiment, maar dezelfde veelzijdige audioprocessor heeft, is de SBX8 gemakkelijker aan te bevelen dan de grotere, duurdere SBX20. De luidspreker is matig, maar de microfoon is handig en de geluidskaart is redelijk goed. Het mist echter de gespecialiseerde verwerking voor game-audio in Creative Recon3D. Je kunt hem niet aansluiten op analoge surround-speakers, en als je gewoon naar muziek wilt luisteren, raden we de Arcam rPAC aan.

De SBX8 offert functies op die hem aantrekkelijk zouden maken voor een specifieke koper. Het klinkt goed via een koptelefoon, maar je kunt vergelijkbare geluidskwaliteit krijgen op goedkopere apparaten. Als je op zoek bent naar een USB-geluidskaart, geven we de voorkeur aan de Creative Sound Blaster X-Fi 5.1.

luidsprekeropstelling 2.0
Stroomverbruik in stand-by Nvt
stroomverbruik aan Nvt