Creative Sound BlasterAxx SBX 20 Review

De monolithische Sound BlasterAxx SBX 20 kan worden gebruikt als USB-luidspreker via de geïntegreerde Axx-geluidskaart of als Bluetooth-audioapparaat voor een telefoon of tablet. Het zit ook boordevol audioverwerking om alles te verbeteren, van films tot games.

Hoewel Creative allerlei krachtige on-chip verwerkingsfuncties in de Axx heeft geïmplementeerd, die merkbare verbeteringen aan de geluidskwaliteit maken, zijn de luidsprekers in het begin niet zo geweldig. Hoge tonen zijn hard en er is een gebrek aan detail in de hogere middentonen. Dit maakt overgedreven gitaren en houtblazers zoals saxofoons bijzonder moeilijk te horen, terwijl bekkens abnormaal helder en flitsend klinken. Ondertussen is er niet veel bas aanwezig en wat er is, wordt al snel onhoorbaar als je weggaat van de luidspreker. In tegenstelling tot veel van de Bluetooth-luidsprekers van Creative, kun je geen extra luidsprekers koppelen aan het hoofdapparaat, dus er is geen optie om een ​​subwoofer toe te voegen. Het basversterking-audioverwerkingseffect van de SBX 20 is ook niet echt een verbetering.

Creative Sound Blaster Axx SBX 20

De luidsprekers klonken minder hard toen we de standaard audioverwerkingsinstellingen van de SBX 20 uitschakelden, waaronder de hierboven genoemde Bass Boost, evenals een Crystalizer, ontworpen om de compressie van het dynamisch bereik te compenseren die wordt gebruikt in de meeste moderne muziekproductie en geluid. , die niets creëert dat lijkt op een surround sound-indruk, maar wel dient om een ​​beetje hoge tonen helderheid toe te voegen. Door audioverwerking uit te schakelen, konden we het volume echter helemaal omhoog zetten zonder zoveel hoge tonen die ons eerder hinderden. Met een tienbands EQ kun je het geluid naar hartenlust aanpassen, maar wat we er ook aan deden, we konden nog steeds geen instelling vinden die echt het meeste uit onze muziek haalde.

Er zijn ook standaard audio-instellingen voor games en films. Nogmaals, hoewel ze het geluid veranderen, is het moeilijk te zeggen dat ze het echt verbeteren. We ontdekten ook dat er een vertraging was tussen het wijzigen van de instellingen of het aanpassen van het volume van de luidspreker en de wijzigingen werden van kracht, ongeacht of we de Windows-stuurprogramma-app of de aanraakbedieningen bovenop de luidspreker gebruikten. De gaming-georiënteerde positionele audiofuncties geven een lichte indruk van directionele audio, maar het is niet geweldig voor iets achter je of aan de zijkanten. Creative raadt aan om de luidspreker achter je laptop te plaatsen als je er een gebruikt, maar we ontdekten dat we een betere geluidskwaliteit kregen door hem aan de zijkant te plaatsen.

Creative Sound Blaster Axx SBX 20

Gebruik je de speaker met een Android- of iOS-telefoon of -tablet, dan krijg je het beste geluid als de speaker recht voor je staat. Het idee om audioverwerking van geluidskaartkwaliteit toe te passen op audio van een mobiel apparaat is interessant, maar de luidspreker gebruikt alleen de lossy A2DP Bluetooth-audiocodec. Je moet goed luisteren om artefacten op te merken, dus het is geen groot probleem, maar het zou leuk geweest zijn om de mogelijkheid te hebben om AptX-streaming te gebruiken, die wordt ondersteund door sommige mobiele telefoons en tablets en wordt gebruikt door verschillende andere Creative-apparaten. Android- en iOS-apps bieden volledige toegang tot de hardware-audioverwerkingsfuncties van de SBX 20, zodat u met audio kunt spelen zoals op een pc.