Binatone Kidzstar eReader Review

Het merk Kidzstar is eigendom van Binatone en zoals de naam al doet vermoeden, is deze e-book reader gericht op kinderen. Hoewel Binatone geen leeftijdscategorie suggereert, verklaart een kleine afbeelding op de doos dat het ongeschikt is voor kinderen onder de vier jaar. Op het eerste gezicht lijkt het zeker kindvriendelijk; De lezer wordt beschermd door een dikke, verwijderbare siliconenrubberen bumper die aan vijf zijden voldoende schokbescherming biedt. Er is echter geen schermbeschermer en hij is niet spatwaterdicht, dus het is onwaarschijnlijk dat hij onverwoestbaar is als je kinderen bijzonder vastberaden zijn.

EReader Binatone Kidzstar

In de bumper is de lezer zelf bijna identiek aan Binatone’s Color ReadMe, wat niet bepaald een goede zaak is. Hoewel de bumper ervoor zorgt dat je het harde, gestructureerde plastic van de eReader niet hoeft aan te raken, is de bedieningslay-out nog steeds frustrerend. De rechter ring bevat pijlen naar boven en beneden, samen met een pijl naar rechts, terwijl de linker ring alleen een pijl naar links heeft. Dit betekent dat u weliswaar pagina’s kunt omslaan als u de reader in uw rechterhand houdt met de pijlen omhoog en omlaag, maar dat u met linkshandige geen pagina’s kunt omslaan of door het menu kunt navigeren. De reader weegt echter bijna een halve kilo, dus het is onwaarschijnlijk dat je hem lang in één hand wilt houden.

Zet de reader aan en je ziet tekenen dat de vriendschap met de kinderen in ieder geval meer dan oppervlakkig is. Het menu van Kidzstar wordt gepresenteerd als een cartoon-boekenplank en toont het huidige boek, de geschiedenis, favorieten en bibliotheek. In de voettekst zijn schattige pictogrammen voor audio-, video- en fotofuncties, met technische functies die verstandig zijn opgeborgen achter een Meer-pictogram.

De graphics zijn aantrekkelijk, dus het is jammer dat Binatone geen kindvriendelijkere tekst kan bedenken dan ‘Continue Reading’ of ‘Read Logs’ (die recent gelezen e-books laat zien). Het is ook jammer dat het selecteren van een van de afspeelfuncties voor media een veel drogere, meer technische lijst met bestanden oplevert. Terwijl de bibliotheekweergave de leuke graphics deelt, is het niet leuk om het op bestandsnaam te moeten opsporen; het is niet mogelijk om boeken op auteur of titel te vermelden, noch om op trefwoord te zoeken.

EReader Binatone Kidzstar

De reader ondersteunt een breed scala aan formaten, met als enige opvallende omissie HTML. We ontdekten dat TXT-bestanden de neiging hadden om snel te openen, maar dat ePub- en in het bijzonder MOBI-bestanden vrij traag waren; de laatste wordt niet vermeld bij de ondersteunde formaten, maar ons testbestand is zonder fouten geretourneerd.