Archos 80 Titanium recensie

Kijk eens naar de glanzende witte rand en het 4:3-scherm van de Archos 80 Titanium en het is duidelijk welke tablet Archos probeert na te bootsen. Dit is de tweede 8-inch tablet die we hebben gezien die heeft geprobeerd Android te combineren met een iPad Mini-achtig ontwerp, de andere is de Acer Iconia A1.

Archos 80 Titanium

Het stevige metalen chassis ziet er zeker uit als een high-end tablet en de gladde afgeronde hoeken liggen comfortabel in de hand. De voorkant van de tablet is vrij eenvoudig, behalve een kleine webcam in de hoek, maar er is een kleine home-knop die net boven de volumeknop aan de linkerkant zit en je vindt een aan / uit-knop bovenaan. tablet naast de verschillende poorten.

Helaas is de Micro USB-poort alleen bedoeld voor het overzetten van bestanden in plaats van als oplader, dus je moet de meegeleverde gelijkstroomstekker gebruiken om de tablet op te laden. Er is ook een hoofdtelefoonaansluiting van 3,5 mm, een mini-HDMI-video-uitgang om de tablet op een extern beeldscherm aan te sluiten en een microSD-kaartsleuf die kaarten tot 64 GB ondersteunt. Dit is goed nieuws voor iedereen die graag veel mediabestanden op zijn tablet opslaat, aangezien de 80 Titanium slechts 8 GB intern geheugen heeft.

Archos 80 Titanium

Wat deze tablet echter echt onderscheidt, is het 8-inch scherm. Hij heeft een resolutie van 1.024 x 768, maar in plaats van een traditionele beeldverhouding van 16:9 heeft de 80 Titanium een ​​vierkante beeldverhouding van 4: 3. Dit maakt hem minder geschikt voor het bekijken van breedbeeldvideo, maar een verhouding van 4:3 geeft je een groter fysiek scherm om tekst beter leesbaar te maken. Veel hangt natuurlijk af van je persoonlijke voorkeuren, maar de brede kijkhoeken van het IPS-scherm zorgen er in ieder geval voor dat het scherm goed te zien is, hoe je de tablet ook vasthoudt.

Archos 80 Titanium

Helaas heeft het display van de 80 Titanium enkele goedkope eigenschappen. De kleuren waren helder en relatief nauwkeurig, maar ze misten warmte. De schermcontrastniveaus waren ook behoorlijk teleurstellend, waarbij verschillende donkere delen van onze contrastrijke afbeeldingen gewoon zwart waren in plaats van schaduwdetails. De grootste teleurstelling was echter de zichtbare korreligheid van de displaycoating. We kwamen dit probleem ook tegen op de Acer Iconia A1, maar hier was het bijzonder duidelijk.

De 2-megapixel camera aan de achterkant van de 80 Titanium toonde ook alle kenmerken van een budgetapparaat, aangezien de beelden modderig en wazig waren. Gebouwen zagen er deprimerend grijs uit, zelfs in de felle zomerzon, en de lucht was overbelicht toen de camera probeerde scherp te stellen op donkere objecten op straat. Onze binnenopnamen waren iets beter, maar de kleuren leken nog steeds onnauwkeurig en vervaagd en de camera presteerde niet goed bij weinig licht. De videokwaliteit van de camera was ook slecht. Bewegende objecten scrolden over het scherm in plaats van er vloeiend en zonder vertraging uit te zien, en er was weinig detail aanwezig, zelfs wanneer onze testruimte fel verlicht was met kunstlicht.

Archos 80 Titanium

Gelukkig heeft Archos geen concessies gedaan aan de rauwe verwerkingskracht van de 80 Titanium. Het wordt aangedreven door een dual-core ARM Cortex A9-processor die draait op 1,6 GHz, en het voltooide onze SunSpider JavaScript-benchmark in 1768 ms met behulp van de Chrome-browser. Dit is ongeveer het gemiddelde voor een dual-core tablet, maar niet ver van de 1500 ms die we zagen op de quad-core Acer Iconia A1.

De graphics worden geleverd door een Mali-400MP-chip en we waren blij te zien dat de tablet onze beide grafische 3DMark-tests kon uitvoeren. We zagen 2814 (21,2 fps) op Ice Storm, wat een beetje achter ligt op andere 8-inch tablets, maar de score van 2206 (11,2 fps) op IceStorm Extreme was veel indrukwekkender en versloeg de Iconia A1 met ongeveer 700 punten. Het is nog lang geen echte gaming-krachtpatser, maar je zou zonder al te veel moeite 3D-games op de 80 Titanium moeten kunnen spelen.

Je moet echter de batterijduur van de 80 Titanium in de gaten houden, aangezien deze slechts 6 uur en 11 minuten duurde in onze continue video-afspeeltest met het scherm ingesteld op halve helderheid. Dit is vrij normaal voor een budgettablet, maar het spelen van games met het scherm op volledige helderheid zal het veel sneller leegmaken.

De 80 Titanium heeft een vrij standaardversie van Android 4.1.1 in plaats van de nieuwste Android 4.2, dus je mist handige functies zoals ondersteuning voor meerdere gebruikersaccounts. Er is een kleine aanpassing; Net als in Versus TouchTab 10.1 bevinden de instellingen en de meldingsbalk zich aan de onderkant van het scherm, samen met de start-, terug- en schermmenuknoppen, in plaats van aan de bovenkant van het scherm. De app-lade bevindt zich ook in de rechterbovenhoek, maar we waren blij te zien dat er slechts een paar extra apps vooraf waren geladen. Je krijgt de eigen muziek- en videospelers van Archos en Archos Remote, waarmee je je telefoon als afstandsbediening voor je tablet kunt gebruiken nadat je de Archos Remote Control-app hebt geïnstalleerd.

De Archos 80 Titanium is een goede budgettablet met een geweldige bouwkwaliteit, maar wanneer de krachtigere Acer Iconia A1 slechts £ 40 meer kost, wordt geleverd met het nieuwste Android 4.2-besturingssysteem en een veel betere batterijduur heeft, blijft de 80 Titanium slechts gemiddeld in Budget Koop gebied.

basisspecificaties

Verwerker ARM Cortex A9
kloksnelheid processor 1,6 GHz