Amazon Kindle-recensie (2012)

Deze Kindle-recensie is voor de 2012-editie van het apparaat, dat wordt bestuurd door een klein aantal knoppen. De nieuwere basis ‘Kindle’ werd opnieuw ontworpen met een touchscreen. We zullen die nieuwe Kindle hopelijk over een paar dagen beoordelen, maar bekijk voor nu onze Kindle vs Kindle Paperwhite vs Kindle Voyage om alle huidige modellen in de line-up te vergelijken. Natuurlijk, als je op zoek bent naar het oude, nog steeds redelijk goede tweedehandse model ergens, lees dan verder.

Toen Amazon een jaar geleden zijn huidige eReader op instapniveau introduceerde (ook gewoon de Kindle genoemd), was er een minimale aanpak nodig, waarbij het toetsenbord werd verwijderd en er slechts een handvol knoppen overbleef om door menu’s te navigeren en pagina’s om te slaan. Dit maakte echter niet echt uit, aangezien de meeste Kindle-gebruikers die we kennen bijna al hun boeken via de website kopen in plaats van via de Kindle zelf. Het nieuwe 2012-model zet dezelfde beproefde formule voort, maar heeft een slanke nieuwe donkergrijze afwerking en verbetert, volgens Amazon, het contrast en de snelheid waarmee de pagina’s worden omgeslagen.

SCHERM

Daaronder bevindt zich in wezen hetzelfde 6-inch E-ink Pearl-scherm met een resolutie van 800 x 600. Dit is een iets lagere resolutie dan het 1024×768-scherm dat wordt gebruikt in de nieuwe Kindle Paperwhite, dus tekst is niet zo scherp. Het is echter een klein verschil en het scherm van de Kindle is heel gemakkelijk te lezen en de tekst is duidelijk leesbaar.

amazon-kindle

De nieuwe Kindle heeft hetzelfde E Ink Pearl-scherm dat we eerder hebben gezien, maar het contrast is verbeterd

De contrastversterkte claims zijn zeker accuraat en de tekst zag er merkbaar donkerder uit in vergelijking met zijn voorganger. Het was zelfs merkbaar donkerder dan dezelfde schermen die in andere e-readers worden gebruikt. Amazon beweert het omslaan van pagina’s met 15 procent te hebben versneld, maar we konden persoonlijk geen praktische verbetering opmerken. Er zijn nog steeds een paar knoppen om pagina’s om te draaien aan elke kant van het scherm. Deze zijn naadloos geïntegreerd in de afgeschuinde randen en steken iets uit als je erop drukt, wat een uitstekende feedback geeft.

Amazon Kindle-kant

Amazon Kindle-kant

Vrijdragende knoppen aan de zijkant van het scherm maken het omslaan van pagina’s gemakkelijk en handig

Standaard is je eReader zo ingesteld dat de pagina pas na ongeveer elke zes pagina’s wordt omgeslagen. Dit verhoogt de algehele snelheid en helpt de levensduur van de batterij te verbeteren. Als je goed naar het scherm kijkt, kun je zien dat er binnen een paar pagina’s een lichte opeenhoping van spooktekst is waar deze nog niet volledig is bijgewerkt. Dit is echter meer merkbaar wanneer u van het ene boek naar het andere gaat, in plaats van in hetzelfde boek te blijven. Voor de meeste normale leessituaties zou het moeilijk op te merken zijn.

KOPPEL

Met knoppen in plaats van een touchscreen mist de Kindle de slimmere interface van de Kindle Paperwhite. Er is geen omslagweergave van uw boeken, alleen een lijst met teksttitels. Het is echter vrij eenvoudig te navigeren en aangezien het grootste deel van uw tijd in een boek wordt doorgebracht, hoeft u niet veel terug te gaan naar het startscherm.

Je hebt toegang tot de volledige Kindle-winkel om boeken te kopen, en er is een speciale knop om het schermtoetsenbord te openen. Het is een beetje lastig om te gebruiken, omdat je de cursorknop moet gebruiken om door de toetsen te navigeren en op de knop moet drukken om ze te ‘typen’. Als zodanig kan deze Kindle het beste worden gebruikt als je via een browser naar je boeken winkelt, wat de meeste mensen doen, en voor af en toe zoeken naar tekst.

Er is ook minder controle over lettertypen op het scherm. Er is keuze uit acht lettergroottes, maar slechts drie lettertypen (normaal, verkort en schreefloos). Je kunt ook de regelafstand wijzigen, maar je krijgt niet de volledige controle die je hebt met de nieuwe Paperwhite. Dat wil niet zeggen dat de Kindle tekst verkeerd weergeeft (dat doet het niet), alleen dat er een andere versie van het besturingssysteem op draait.